Skocz do zawartości

Budowa domu od A-Z przez "zielonego" inwestora


lmatys

Recommended Posts

Witam, na wiosne planuje rozpoczac budowe domu. Obecnie prawie mam juz prawie zapiety temat dzialki budowlanej, granice dzialki, i droga zostaly juz wytyczone przez geodetow, ostatni raz poszlo to do urzedow, i za ok miesiac bede mial temat dzialki zamkniety.

Dzialka ma wymiary ok: 60m x 38m.
Mysle aby dom zbudowac na dzialce w taki sposob, aby w przyszlosci odpukac jak cos przycisnie, moc ja podzielic na dwie czesci, i sprzedac polowe, co o tym myslicie? Na co zwrocic uwage aby mozna bylo tak pozniej zrobic?

Co mi zostalo do zrobienia:
- wybrac projekt
- wybrac wykonawce
- wybrac technologie wszystkiego

Jak czytam po roznych forach, to im wiecej przeczytalem, to zdaje sobie sprawe z tego ze wiem coraz mniej.

Mysle o udaniu sie do jakiejs firmy/pracowni ktora powie mi czego mi trzeba.
Bo poza iloscia pomieszczen i ich typow, kompletnie nie wiem, jak to powinno byc rozlokoane, jak zbudowane, jaki dach, z czego, jakie ocieplenia, standardy szczelnosci i izolacji, za duzo tego.

Co zrobic aby zbudowac dom z dobrym stosunkiem ceny do jakosci z naciskiem w strone jakosci?
Nie chce wydawac kasy zycia na dom, bo nie mam zamiaru w nim umrzec icon_wink.gif

Jestescie w stanie polecic jakas firme/pracownie ktora pomoze wybrac mi projekt, i technologie, powie czego ja potrzebuje, tak bym mogl udac sie z tym do banku po kredyt ?icon_wink.gif

Pozdrawiam.
Link do komentarza
masz fajną i "praktyczną" działkę (kształt) tak więc zdał bym się na jakiś projekt gotowy. Z tymi biurami to różnie bywa. Chętnie zrobią Ci projekt ale po swojemu. Oczywiście "skroją" sumiennie bo projekt indywidualny. Ja jestem zdania że przy tej różnorodności projektów gotowych, zawsze coś się znajdzie dla siebie. No chyba że tak jak ja ktoś ma arcy nietypową działkę, to wtedy trzeba bulić za projekt.
Link do komentarza
Cytat

Dowiedz sie w Urzędzie Gminy jaki dom możesz wybudować. Kąt nachylenia dachu,itp itd



To juz mam opisane wszystko, jak daleko od lasu itp, jakie nachylenie dachu...nie znam fachowych okreslen, ale jakby wstepna zgode na zabudowe mam...teraz niby mam znalezc projekt, i wystapic o zgode na budowe.

Pozdrawiam.

Cytat

masz fajną i "praktyczną" działkę (kształt) tak więc zdał bym się na jakiś projekt gotowy. Z tymi biurami to różnie bywa. Chętnie zrobią Ci projekt ale po swojemu. Oczywiście "skroją" sumiennie bo projekt indywidualny. Ja jestem zdania że przy tej różnorodności projektów gotowych, zawsze coś się znajdzie dla siebie. No chyba że tak jak ja ktoś ma arcy nietypową działkę, to wtedy trzeba bulić za projekt.



Ale jak to działa? Kupuje gotowy projekt, i tam mam wszysto czego bank oczekuje?
Do banku ide z harmonogramem prac, czy kalkulacja kosztow budowy, ale do jakiego etapu?
A kto mi ten dom umiesci na dzialce, spelni wymogi gminy itp itd?

Jezeli juz go kupie, to szukam wykonawcy (chce aby to byla firma od A-Z) do stanu powiedzmy otynkowanych scian, spisuje umowe, i ide do banku zeby to sfinansowali czy jak?

Pozdrawiam.

Cytat

masz fajną i "praktyczną" działkę (kształt) tak więc zdał bym się na jakiś projekt gotowy. Z tymi biurami to różnie bywa. Chętnie zrobią Ci projekt ale po swojemu. Oczywiście "skroją" sumiennie bo projekt indywidualny. Ja jestem zdania że przy tej różnorodności projektów gotowych, zawsze coś się znajdzie dla siebie. No chyba że tak jak ja ktoś ma arcy nietypową działkę, to wtedy trzeba bulić za projekt.



Kolejne pytanie, jest kupa "opcji" w jakie mozna wyposazyc nowoczesny dom:
- wentylacja z rekuperacja
- klimatyzacja
- baterie sloneczne
- elektrownia wiatrowa
- podgrzewane podlogi i sciany
- inne cuda...

Jak podejsc do tych tematow, aby po wybudowaniu domu nie dojsc do wniosku, kuźwa mać mogłem jednak nie wiem, np przygotować chociaz same instalacje w domu pod baterie sloneczne...a tego nie zrobilem...

Teraz np kupuje gotowy projekt od firmy XYZ, ktory nie uwzglednia rekuperacji z wentylacja mechaniczna, a chce to zrobic, a produkuje to i montuje firma XXX, jak to zgrac z projektem, jak zgrac wykonawce calej inwestycji z wykonawca rekuperacji? Przeciez to jakas masakra.

Przeraza mnie, to ze wypieprze tyle kasy na dom, i o czyms zapomne :/ Edytowano przez lmatys (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ale jak to działa? Kupuje gotowy projekt, i tam mam wszysto czego bank oczekuje?
Do banku ide z harmonogramem prac, czy kalkulacja kosztow budowy, ale do jakiego etapu?
A kto mi ten dom umiesci na dzialce, spelni wymogi gminy itp itd?




Czytać,czytać i jeszcze raz czytać icon_smile.gif
Jeśli na wiosnę chcesz zaczynać to jak chcesz dobrze wybudować to sporo nocy nieprzespanych cię czeka,tyle masz czytania a i załatwiania także icon_wink.gif
Do banku idziesz na końcu jak będziesz miał pozwolenie na budowę.
Link do komentarza
Cytat

...jak to działa ...

Teraz np kupuje gotowy projekt ... Przeciez to jakas masakra.

Przeraza mnie, to ze wypieprze tyle kasy na dom, i o czyms zapomne :/



Na dzień dobry to budżet określ - chałupa za milion czy za dwie stówy ...
Następnie kondygnacje -z piwnicą pięterko ? parterówka ?
Dalej technologia budowy -murowany 1,2,3W ,z bala czy szkieletowy ?

Potem dopasuj projekt do działki - ukształtowanie terenu , poziom wód gruntowych, strony świata a rozkład pomieszczeń ,wejść czy wjazdu do garażu...

Później wklej skan albo link projektu na forum i czekaj ...pomożemy ziomal.gif
Link do komentarza
Cytat

Na dzień dobry to budżet określ - chałupa za milion czy za dwie stówy ...
Następnie kondygnacje -z piwnicą pięterko ? parterówka ?
Dalej technologia budowy -murowany 1,2,3W ,z bala czy szkieletowy ?

Potem dopasuj projekt do działki - ukształtowanie terenu , poziom wód gruntowych, strony świata a rozkład pomieszczeń ,wejść czy wjazdu do garażu...

Później wklej skan albo link projektu na forum i czekaj ...pomożemy ziomal.gif



1. Dom maksymalnie dla 4 osobowej rodziny, jak ogladalem projekty domow, to na pewno nie wiekszy niz 120-130m kwadratowych. Dom bez piwnicy, z poddaszem uzytkowo/mieszkalnym.
2. Piszac o kwotach nie wiem ile moze zabrac wybudowanie domu do stanu otynkowanych scian, ale chcialbym zmiescic sie w 400-500k max...jak sie da to mniej z wykonczeniem, niekoniecznie calosci.
3. Technologia budowy, tutaj wlasnie nie wiem jaka bedzie dla mnie dobra, ktora technologia ma dobry stosunek ceny do jakosci z naciskiem na jakosc? Ktore technologie sa najbardziej popularne i wzglednie korzystne cenowo?

Co to jest ten wskaznik 1,2,3W ? icon_wink.gif

Na pewno chcialbym miec radoche z niskich kosztow ogrzewania domu, wiec pewnie musi byc taka technologia ktora zapewni niski wskaznik przenikalnosci cieplnej...jaki wskaznic jest na prawde dobrym wynikiem i spelnia najnowsze standardy?

Znalazlem taka definicje:

"Dom pasywny (passive house - PH) to budynek, w którym zapotrzebowanie na ciepło jest tak niskie, że można zrezygnować z osobnego systemu grzewczego bez utraty komfortu. W przypadku Niemiec (a w przybliżeniu również Polski) oznacza to, że roczne zapotrzebowanie na ciepło jest niższe od 15 kWh/(m2a). Dzięki skutecznemu korzystaniu z energii elektrycznej całkowite zapotrzebowanie na energię (wraz z energią elektryczną i ciepłą wodą) wynosi poniżej 33 kWh/(m2a)."

To moze wogole podziekowac sobie za piec, i zrobic dom pasywny? Ile to drozej wypada w stosunku do domu energooszczednego?
Pozdrawiam. Edytowano przez lmatys (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

3. Technologia budowy, tutaj wlasnie nie wiem jaka bedzie dla mnie dobra, ktora technologia ma dobry stosunek ceny do jakosci z naciskiem na jakosc? Ktore technologie sa najbardziej popularne i wzglednie korzystne cenowo?


Nikt za Ciebie nie podejmie decyzji,wszystkie technologie są dobre,zależy jaki kolor lubisz icon_wink.gif
Dla mnie faworytem jest beton komórkowy z odpowiednim ociepleniem jak też dobry jest silikat z odpowiednim ociepleniem.Dla innego będzie odpowiednia ceramika lub beton komórkowy bez ocieplenia.Ty decydujesz.

Cytat

Co to jest ten wskaznik 1,2,3W ? icon_wink.gif


Ściana jednowarstwowa,dwuwarstwowa,trójwarstwowa.

Cytat

Na pewno chcialbym miec radoche z niskich kosztow ogrzewania domu, wiec pewnie musi byc taka technologia ktora zapewni niski wskaznik przenikalnosci cieplnej...jaki wskaznic jest na prawde dobrym wynikiem i spelnia najnowsze standardy?


Najcieplejszy jest beton komórkowy ale poza tym odpowiednia izolacja,odpowiednie okna i ich montaż,brak mostków itp.

Cytat

To moze wogole podziekowac sobie za piec, i zrobic dom pasywny? Ile to drozej wypada w stosunku do domu energooszczednego?
Pozdrawiam.


Nie tak łatwo,nie tak szybko.Nie chodzi tylko o cenę,do tego potrzeba ekipy,która rozumie definicję domu pasywnego...
Link do komentarza
Cytat

Nikt za Ciebie nie podejmie decyzji,wszystkie technologie są dobre,zależy jaki kolor lubisz icon_wink.gif
Dla mnie faworytem jest beton komórkowy z odpowiednim ociepleniem jak też dobry jest silikat z odpowiednim ociepleniem.Dla innego będzie odpowiednia ceramika lub beton komórkowy bez ocieplenia.Ty decydujesz.


jeden z Twoich faworytów to typ w przysłowiową "dziesiątkę". Drugi niestety to mówiąc delikatnie - LIPA (jak kto woli - DUPA).
Link do komentarza
Cytat

integruj się, czytaj forumowe podpowiedzi i myśl.
No i zeszyt, długopis i oprócz myślenia - licz!!!!!
Wciąz liczi przeliczaj........



A czy koledzy i kolezanki moga z czystym sumieniem polecic firmy ktore sprzedaja gotowe projekty?
Chodzi mi o to, by po zakupie projektu nie miec jakis problemow, chodzi o profesjonalne podejscie do tematu.

Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

A czy koledzy i kolezanki moga z czystym sumieniem polecic firmy ktore sprzedaja gotowe projekty?
Chodzi mi o to, by po zakupie projektu nie miec jakis problemow, chodzi o profesjonalne podejscie do tematu.

Pozdrawiam.


Nie sądzę,żebyś miał jakiś problem z projektem,po kupnie i tak musisz oddać projekt z ewentualnymi poprawkami do adaptacji.Z drugiej strony projektów domów są tysiące,także wybór masz ogromny.Ja "dochodziłem" do swojego docelowego projektu przez dwa lata icon_smile.gif
Wybór zależy od Twoich preferencji,czy zamierzasz codziennie po kilka razy wchodzić do góry i z powrotem,czy chcesz mieć salon połączony z kuchnią czy nie,czy chcesz garaż czy nie,czy w bryle czy nie,czy chcesz mieć zadaszony taras czy nie itp,itd icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...
Gość arturo72
Cytat

koszty? A nie lepiej wybudować z czegoś tańszego?


Tańszą alternatywą będzie jedynie silikat 18cm+styro ale silikat jako zewnętrzne to dla mnie trochę nie teges.
Ja będę robił zewnętrzne 24cm z BK+oczywiście syro a w środek pakuję silikat.
Tania i ciepła wersja icon_smile.gif
Link do komentarza
Witam i pozdrawiam Szanownego Pana i Szanownych Państwa.

Wiele pytań naraz - wiele wątpliwości.
Z własnego doświadczenia - nie bardzo wyrobisz się do wiosny z pozwoleniem. Projekt, adaptacja i biurokracja urzędnicza - zupełna abstrakcja w stylu n-tej Rzeczpospolitej - tak apropos - to jest dla nas wyborców pewne zadanie...

Jeśli chodzi o projekt - polecam MGProjekt.com.pl (przemyślane, ciekawe, różne - zajrzyj, zobacz - ja buduję Faworyta).

Jeśli chodzi o technologię - to tak najbardziej właściwa - wydaje mi się - ściana dwuwarstwowa z ociepleniem ze styropianu.
J
aki materiał? - niby proste pytanie ("no jak to jaki - z cegły czerwonej. Kupi inwestor MAXa i bedzie dobrze" - jeno dla kogo?). Majster zasugeruje Ci budowę z tego, co umie robić, nie wnikając w nic innego (a robi najczęściej z maxa lub porothermu). Jaki ma być dom (jeśłi chodzi o materiał)? - Ciepły, suchy, "zdrowy" - pozostaje Ci tylko i włącznie ... silikat.
Ciepły - ciepło jest z ocieplenia, a nie z rodzaju cegły.
Suchy - za to odpowiada wentylacja i izolacja (szczególnie pozioma!!! - powyżej poziomu gruntu) - sam widziałem na własne oczy jak moja ściana fundamentowa (1,6m) stała w wodzie i 1m nad jej poziomem materiał był dokładnie nasiąknięty - tzw podciąganie kapilarne).
Zdrowy - porównaj: wapna/piasek/woda - glina z czymś coby było poryzowane itd.
Jeśli będziesz ocieplał - to zapomnij o tzw. oddychaniu ścian.
Silikat - materiał o dużej bezwładności cieplnej i wilgotnościowej - oferuje bardzo dużą stabilność tychże (oczywiście - jak pozwolisz na ochłodzenie to trzeba będzie mocno wygrzewać - ale na pewno na to pozwolisz?
Zresztą - poczytaj na temat rekomendacji dla domu pasywnego - silikat jest praktycznie jedynym dostępnym materiałem.

Jeśli chodzi o przygotowanie - to w moim przypadku było to ok.3 lata czytania głównie Budujemy Dom oraz https://budujemydom.pl - w efekcie "moje majstry" byli przekonani, że mam wykształcenie wyższe budowlane - bez praktyki. Jak się dowiedzieli prawdy - ten widok "bezcenny"...

Przy budowie pamiętaj o jednym - dokładnym podziale zadań, odpowiedzialności i precyzyjnym uświadomieniu wszystkim tego: To ty wydajesz SWOJE (nie ich) pieniądze, TY będziesz tu mieszkał - a przede wszystkim bądź świadomy tego, że są w stanie pomylić miarkę skalowaną w calach z miarką metryczną, poziomica najlepsza jest TWOJA (nie oszczędzaj na tym, kup sobie najlepiej 2 - ok.0,8m i ok.1,5-2m - DOKŁADNE!!!) i pozwól sobie na to, aby wszystko sprawdzić po swojemu - będą się śmiali, będą drwili - po to tylko, aby Cię zniechęcić do sprawdzania - bo jak nie mają nadzoru - TO JEST TO!!! O to im chodzi.

Jak najszybciej wybierz projekt i dokładnie się mu przyglądaj.... z miesiąc (jeśli liznąłeś trochę techniki w szkole).... może dłużej (jeśli nie). Wszystkie elementy dokładnie przemyśl.
Zwróć uwagę na:
- Ława - jak będziesz chciał kiedyś zmienić taras w ogród zimowy - to najlepiej to uwzględnij (podpowiedź - poprowadź przedłużenie krokwy rogowej na rysunku, zaznacz linią, zmierz odległości - skala 1:50 - i masz gotowe wymiary tarasu, który idealnie będzie pasował pod zabudowę ogrodu zimowego); stopy pod kominy - największy systemowy to ok.50x50 cm - jeśli chcesz przystawić wentylację (ja oczywiście proponuję kanały silikatowe) - to trzeba odpowiednio zwiększyć stopę; jeśli nie wiesz co zrobić - to powiększ od razu zgodnie z zasadą: mały komin na dużej stopie postawisz, duży komin na małej.... nie.
- Fundament - ja teraz zrobiłbym monolit z zawibrowanego betonu z uszczelniaczem - bezwzględnie!!!!
- Okna: jedź do sklepu z oknami, weź katalog i już masz wiadome jakie wymiary (pamiętaj, że wymiary standardowe drewnianych i PCV różnią się co nieco; dobrze przemyśl wysokość do okien - najlepiej zaczynając od kuchni (wysokość szafek - proponuję uwzględnić ich podniesienie o ok.10 cm - nie powinna być większa od odległości do spodu parapetu) i wszystkie okna wyrównać do okna w kuchni - i OK!! Acha - wykusz - standardowo najmniejszy grzejnik ma 30 cm, więc okno wykusza od podłogi min. 40-45 cm (parapet ewentualnie).
-Drzwi - bardzo ważne. Porozmawiaj z tymi, którzy mają duże doświadczenie w montażu drzwi - powiedzą Ci jakie zostawić otwory i OK.
- Brama garażowa - tuptaj do sklepu i weź wymiar z katalogu (ja mam odrobinę większy otwór niż standardowe 5 m i okazało się, że niektórzy oferują mi bramę przemysłową (czyt. kilkanaście/kilkadziesiąt % droższą).
- Schody - to jest odrębna historia (najlepiej www.google.pl i "jak dobrze zbudować schody" - nigdy nie wyczytasz wszystkiego, co będzie ci potrzebne na ten temat (a jeżeli uwzględnisz fakt, że dobrze byłoby, aby wszystkie stopnie w domu miały taką samą wysokość i długość...) - pamiętaj, życie nie je bajka - wszystkiego mieć nie można.
ALE DĄŻYĆ DO TEGO TRZEBA!!!
- Wieniec/murłata - szpilki zakotwione (nie wyknięte, ale zawinięte pod zbrojeniem) w wieńcu gęsto - ALE NIEREGULARNIE (dacharze zrobią ci w miarę równe odległości m.krokwami - jeśli źle dobierzesz odległość m.szpilkami to się może zdarzyć, że każda szpilka wyjdzie pod krokwą (u mnie ok. 30% tak wyszło) - przy nieregularnych odstępach między szpilkami - prawdpopodobieństwo tego jest minimalne - i jeszcze jedno - na samych rogach/końcach są krokwy - A NIE SZPILKI!!! - nie licz na to że budowlańce o tym wiedzą - nawet jeśli będą robić także TWÓJ dach.
- Ścianka kolankowa - jeśli podnosisz - zmień długość krokwi i dobrze to przemyśl. Wróć do kominów - trzeba będzie je może umieścić w innym miejscu - odrobinę przesunąć - dlatego buduj je po ustawieniu więźby - najbezpieczniej. Uwzględnij powiększone otwory w stropie.
- Strop - przejścia dla wentylacji np z kominka, grube rury dla instalacji elektrycznej itp.
- Drewno na dach - gdzieś tam kiedyś coś już pisałem w tym temacie.
- Okna - zastanów się nad ich usuwaniem z projektu (powinno być ok. 15% pow.podłogi).

Instalacja elektryczna (to bajer nieziemski):
- różnicówka - jeśli będzie jedna - to teoretycznie ktoś może ci ją wywalić za pomocą np dzwonka i co? (lodówka, zasilanie alarmu/automatyki).
- gniazda - nie rzadziej niż co 3 m. i w każdym rogu (są takie fajne dekle, którymi możesz zatkać puszkę przed tynkowaniem i ewentualnie wykorzystać w przyszłości);
- cała instalacja TV zasilana z tej samej fazy.
i wiele jeszcze innych rzeczy, które wpadają do głowy na bieżąco (np wył. schodowy wyłączany z 5 pktów - ale bez elekroniki - krzyżowy - pewność działania, brak zużycia prądu w stanie spoczynku).

Pozdrawiam i życzę miłego i owocnego oczekiwania na wbicie pierwszej łopaty.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Wow JLL St, ale się wysiliłeś - pomocne rady. Od dzisiaj stanowisz dla mnie inspiracjęicon_smile.gif Tylko, że ja nie mam 3 lat na czytanie forum bo zaczynam budowę na wiosne a jeszcze mało wiem:) Ale się nie przejmuję już tak jak na początku. Jakoś to będzie.




Cytat

ja nie mam przekonania do BK? A skąd Ty taki wniosek wyciągnąłeś? Gdzie tak pisze? Uważam to za bardzo dobry materiał. Zresztą swój drugi dom na pewno postawie z BK.



choćby stąd chyba co?


Cytat

jeśli chcesz odpowiedź "na tacy" to proszę. Uważam iż beton komórkowy z ociepleniem to lipa.

Edytowano przez grzegorz l (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

tam nie pisze że beton komórkowy to lipa. Tam pisze wyraźnie że beton komórkowy z ociepleniem to lipa. To jest różnica chyba. Ja beton komórkowy uważam za bardzo dobry materiał. Jednak trzeba wiedzieć jak go użyć...



jestes wiec zwolennikiem sciany 1W czy tak to mam rozumiec?
badzmy realistami jest sens stawiac w 1W, bo kiedys tez bronilem tej teorii!
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Fakt, jest to jakiś argument, ale tak na dobrą sprawę ścianę 2w to ciężko wybudować z takim niskim współczynnikiem U, a z kolei żeby osiągnać naprawdę dobry współczynnik przy 1w, ściana musiałaby mieć z metr grubości. Nawet BK, który ma naprawdę dobre parametry nie może konkurować ze styropianem ani wełną.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...