Skocz do zawartości

Strop filigran jako taki, a jak nie taki to jaki i dlaczego?


Recommended Posts

Monolityczny wylewany - pracochłonny, ugięcia szalunków
Ackermann - przestarzały
Teriva - pęka
Domniemywam, że Filigram z bloczków tez będzie pękał?
Czy zatem ma ktoś jakieś doświadczenia ze stropem z elementów stropowych Filigran? Czy może miec to zastosowanie w budownictwie jednorodzinnym? Czy może od razu żerański?
Link do komentarza
Mnie bardziej chodzi i opinie. Wg wszelkich możliwych kryteriów, tj. możliwości technologicznych zastosowania (np. maksymalna rozpiętość), właściwości termicznych, dzwiekochlonnych, estetyki (peka, nie peka, nierowny...)
Link do komentarza
Zalety i wady stropów drewnianych:
+ ZALETY:
- są łatwe i szybkie do zbudowania;
- są lekkie – drewno posiada mały ciężar objętościowy;
- nadają się do wszystkich rodzajów budynków;
- ich konstrukcja, jeśli starannie wykonana i ładnie wykończona, może pozostać nieosłonięta, dodając w ten sposób uroku wnętrzom;
- łatwość obróbki i nieograniczona możliwość ukształtowania konstrukcji;
- łatwo je zmienić lub przebudować;
- można dokonać ich rozbiórki bez znaczącego zniszczenia materiału.
- WADY:
- bez odpowiednich zabezpieczeń nie są odporne na ogień;
- są miej wytrzymałe od stropów betonowych;
- mają gorsze właściwości akustyczne;
- bez odpowiedniego zabezpieczenia są narażone na niszczące działanie grzybów domowych i owadów – korozja biologiczna;
- są podatne na zmiany wilgotności i temperatury (,,pracują’’);
- mają małą sztywność.

Zalety i wady stropów żelbetowych:
+ ZALETY:
- są trwałe i wytrzymałe – posiadają dużą nośność;
- nie wymagają uciążliwej konserwacji;
- są odporne na ogień;
- mają dobrą izolacyjność akustyczną;
- dobrze usztywniają budynek;
- są stosunkowo tanie.
- WADY:
- większość stropów żelbetowych jest pracochłonna;
- nie nadają się do domów drewnianych;
- są ciężkie;
- pełną wytrzymałość uzyskują dopiero po kilku tygodniach od zabetonowania;
- mają małą izolacyjność cieplną;
- niektóre z nich wymagają zrobienia pełnego deskowania, a prawie wszystkie muszą być dokładnie podparte na czas budowy.

[ Dodano: 2006-01-17, 23:15 ]
nadaje się do domów jednorodzinnych. Jest gładki, nie trzeba go tynkować. Różne kształty, bo jest częściowo prefabrykowany i projekrowany indywidualnie. Szybkie tempo budowania.

[ Dodano: 2006-01-17, 23:16 ]
rozpietości nawet do 12 m.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
do domku można zastosować strop filigran i nic nie powinno pękać
uzyskuje się gładką powierzchnie, której już nie trzeba tynkować- wystarczy sama gładź
jest to jednak strop trochę uciążliwy bo potrzeba: nowy projekt konstrukcyjny i dźwig na czas zamontowania płyt.
w porównaniu jednak do stropu żelbetowego lanego na mokro to przynajmniej połowa mniej czasu i prostsze wykonawstwo

dla domków polecał bym jednak terive- przy odpowiednim wykonawstwie i zastosowaniu małej ujemnej strzałki ugięcia nic nie powinno pękać

nie potrzeba także dżwigu a wykonać taki strop może ta sama brygada co muruje ściany pod odpowiednim oczywiście nadzorem kierownika budowy
a to jest tez istotne bo mamy tą samą brygadę na budwie i nie musimy szukać innej
Link do komentarza
Cytat

jest to jednak strop trochę uciążliwy bo potrzeba: nowy projekt konstrukcyjny i dźwig na czas zamontowania płyt.


Wcale nie trzeba projektu - firma w której kupujesz strop filigran przeprojektuje strop na filigrany "w cenie płyt" czyli bez dodatkowych opłat

Cytat

rozpietości nawet do 12 m.


tu to już lekka przesada - 12m da się uzyskać - ale to wymaga sporej grubości - i musi być naprawdę potrzebne.
12m strop będzie bardzo drogi - dużo stali i betonu. przy takich rozpiętościach to polecałbym płyty prefabrykowane sprężane.

Cytat

Każda konstrukcja ma jakieś wady i zalety. A może strop Kleina?


to dopiero jest przestarzały strop !! - i ciekawe czy są (i ilu ich jest) jeszcze "fachowcy" którzy go wykonają?



Cytat

Domniemywam, że Filigram z bloczków tez będzie pękał?
Czy zatem ma ktoś jakieś doświadczenia ze stropem z elementów stropowych Filigran? Czy może miec to zastosowanie w budownictwie jednorodzinnym? Czy może od razu żerański?



Filigran nie jest z bloczków, ale z płyt.

Generalnie jest to strop podobny do wylewanego - zamiast szalunku i zbrojenia dolnego układa się płyty o gruboci ok. 5cm i na to układa się zbrojenie górnr i zalewa betonem.
W stropach filigran ważne jest prawidłowe zazbrojenie styków płyt "tzw zamków". Najlepsza jest odmiana typu 2K (ma lepsze "zamki").
Dobre wykonanie zamka - zapewnia, że nie pojawiają się tam rysy.

Z rozpiętościami w stropach żelbetowych to bym nie przesadzał - im większa rozpiętość tym większy koszt. Rozpiętości ponad 7m są już dość kosztowne i jeżeli można wykonać mniejsze należy tak zrobić, a w duże rozpiętości pchać się tylko jeżeli jest taka potrzeba.

Jeżeli masz jeszcze jakieś pytanka to pisz.
Link do komentarza
Też mam dylemat, na jaki strop ostatecznie się zdecydować. Coś mnie podświadomie pcha w kierunku Filigrana, ale mój konstruktor zaprojektował Terivę. Generalnie chciałabym mieć stropy niedrogie, gładkie, nieklawiszujące i szybkie w budowie, ale takich chyba nie ma. Proponowano mi też stropy systemowe z Ytongu, zaznaczając od razu, że są bardzo drogie, więc szybko o nich zapomniałam. Chyba z konieczności zostanę przy Terivie, bo nie ma producenta Filigrana w mojej okolicy (Szczecin). I jeszcze ten dźwig. Transport i maszyny podrażają koszty.
Link do komentarza
Cytat

więc wydaje się że wybór juz dokonany
teriva nie bedzie taka zła



Niech przypilnuje, aby ułożyć w stropie dodatkowe zbrojenie nad podporami - zgodnie z indtrukcją ITB, oraz koniecznie nie zapomnieć o żebrach rozdzielczych - również według instrukcji ITB

Cytat

Też mam dylemat, na jaki strop ostatecznie się zdecydować. Coś mnie podświadomie pcha w kierunku Filigrana, ale mój konstruktor zaprojektował Terivę. Generalnie chciałabym mieć stropy niedrogie, gładkie, nieklawiszujące i szybkie w budowie


Jeżeli chodzi o cenę to najtaniej wychodzi strop kanałowy np typu żerań, potem stropy gęstożebrowe typu Teriva, a najdroższe są wylewane (ok 20% więcej niż teriva - z uwzględnieniem wszystkiego). Co do filigranów, to jeżeli dobrze zaprojektuje się wylewany to będzie ciut drożej.
Co do jakości - to najlepszy jest monolityczny, potem filigrany (prawie bez różnicy), potem stawiałbym na płyty kanałowe, a na końcu Teriva.

Nie wspominam o drewnianych i innych, bo to już inna bajka.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
to znaczy mam pare pytań:

co do stropu Kleina to coś takiego u siebie robił moj kolega(budowlaniec),deskowanie,siatka zbrojeniowa i pomiędzy oka siatki wkładał cegłe,na to z góry beton

co do stropów kanałowych to czy wszedzie da sie je zastosowac,np czy na sciana z bet. komorkowego 24 + styropian,bo sam o nim mysle
Link do komentarza
Cytat

co do stropu Kleina to coś takiego u siebie robił moj kolega(budowlaniec),deskowanie,siatka zbrojeniowa i pomiędzy oka siatki wkładał cegłe,na to z góry beton


to nie jest klein.
Klein robi siętak
układasz belki stalowe i pomiędzy nimi murujesz płytę ceglaną lekką, półciężką lub ciezką, ewentualnie w spoiny pomiędzy cegły wkłada się pręty

Kanałowy mozna stsowac na gazobetonie - jeśli masz słaby gazobeton, to pod samym stropem wymurój z 2 warstwy z cegły
Link do komentarza
Strop Kleina to:
dwuteowniki stalowe osadzone na ścianach nośnych, najlepiej na tzw. markach (blacha stalowa), do których podwiesza się belki drewniane i na nich deskowanie (między kantówką a dwuteownikiem układa się deski po czym dociąga się kantówki do dwuteowników drutem stalowym wyżarzanym), na deskowaniu układa się cegłę dziurawkę rzędami w zależności od wytrzymałości stropu np. dwa rzędy na płask, dwa rzędy na sztorc, dwa rzędy na płask itd. (prostopadle do dwuteowników). Pomiędzy rzędy cegieł wkłada się bednarkę stalową (ew. pręty zbrojeniowe) i dopiero to wszystko zalewa się betonem. Po związaniu betonu zdejmuje się deskowanie, a powierzchnię stropu (ze względu na różną wysokość dwuteowników, cegieł na płask, cegieł na sztorc) wyrównuje się np. keramzytem (dawniej żużlem), ociepla w zależności od potrzeb i zalewa szlichtą betonową.
Podany przykład ułożenia cegieł to tzw. strop półciężki, strop lekki to wszystkie cegły ułożone na płask, a strop ciężki to wszystkie cegły ułożone na sztorc.
Dwuteowniki dobrze uprzednio owinąć siatką Rabitza, żeby zwiększyć przyczepność tynku, chociaż mam doświadczenia z porządnie wykonanym stropem Kleina bez siatki - dwuteowniki zostały przed tynkowniem sufitu obrzucone rzadką zaprawą cementową.
Strop Kleina to bardzo dobry strop, porządnie wykonany nie klawiszuje, nie odkształca się, łatwo uzyskać równą powierzchnię, nie wymaga stemplowania, dziś bardzo rzadko wykonywany. icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
no wiec to co ma moj kolega to moze taki pseudo Klein,ale ma cegly kladzione na plasko,co do belek dwuteowych to powiem szczerze ze nie wiem,z tego co mowil to ma siatke z pretow i w oka siatki wkladal cegly,tylko jak sie patrzy na strop od dolu,czyli na sufit parteru,to widac ze cegly nie sa na calej powierzchni np,lezy kilka rzedow potem przerwa i potem znowu.wiec nie wiem co to jest dokladnie,ale chyba cos w stulu Kleina
pozdrawiam
Link do komentarza
Odp do Mr. Greena

Stropu klejna nie zalewa się betonem - nośna jest płyta murowana (oczywiście zbrojona jak napisałeś) na cegłach układa się izolacje - dawniej polepa (glina, wapno, trociny, czasem żużel lub coś innego). Obetonowuje się czasem tylko belki dla zwiększenia ich sztywności.

To co opisał sailor-ro to raczej nie jest klain tylko strop na belkach stalowych pomiędzy którymi wylano płytę żelbetową. A cegły które tam są ktoś powrzucał dla oszczędności i uzyskał coś w rodzaju płyty kasetonowej.

Co do klawiszowania to strop klaina nie klawisuje - co najwyżej jeśli się zbyt mocno ugnie to wzdłuż belki stalowej pęka tynk i powstaje rysa. Czasem jeśli belka jest niezabezpieczona to widać jej odcień na suficie - szczególnie gdy się od dawna nie odnawia, a u góry jest zimno.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...