Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Strop monolityczny - proszę o radę


Recommended Posts

W projekcie gotowym, który kupiłem miałem strop Teriva chcąc go zamienić na monoticzyny poprosił konstruktora o przeprojektowanie.
Konstruktor umieścił w suficie belkę między kuchnią a salonem, która musi przenosić obciążenia. Belka została zaprojektowana w rozmiarze 25 x 30 co przy 14 cm stropie powoduje, że
będzie wystawała 16 cm z sufitu.
Załączam zdjęcie, które pokazuje miejsce w którym będzie się znajdowała belka oraz sposób zbrojenia poszczególnych płyt.

DSC01446.jpg



Wymiary poszczegolnych plyt:
- nad garazem (po lewej): 7,69 x 6,20
- nad salonem (po prawej u gory): 4,69 x 6,89
- nad kuchnią (po prawej na dole): 4,69 x 3,09

Załączam również zdjęcie oryginalnego stropu Terriva, który był w projekcie.

DSC01446.jpg




Czy da się dokonać takiej modyfikacji konstrukcji aby wyeliminować wystawanie z sufitów 16-tu centrymetrów belki? Zależy mi na tym ze względów estetycznych.
Dodam tylko, że na piętrze w projekcie nie ma żadnych wew. ścian konstrukcyjnych ani słupów podpierających więźbę.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Można obejść się bez tego podciągu, daj rzut więźby dla pewności.



Tzn. całkowicie zrezygnować z tej belki? Konstruktor powiedział, że przy belce 25 x 30 należałoby zastosować zbrojenie 2 x fi 10 w u góry belki i 4 x fi 16 w dole belki. Powiedział również, że można by zrobić belkę 25 x 25 ale wtedy potrzebne są aż 7 x fi 16.

Załączam rzut więźby.

DSC01446.jpg

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Płatew PŁ1 i PŁ2 schodzą się nad tym podciągiem i pewnie będzie stał słup, ale dlaczego konstruktor nie dał belki z drugiej strony, przecież jest tak samo.
Gdyby nie było żadnego obciążenia stropu w tym miejscu, to ta belka byłaby bezcelowa.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Płatew PŁ1 i PŁ2 schodzą się nad tym podciągiem i pewnie będzie stał słup, ale dlaczego konstruktor nie dał belki z drugiej strony, przecież jest tak samo.
Gdyby nie było żadnego obciążenia stropu w tym miejscu, to ta belka byłaby bezcelowa.


PŁ1 to jest płatew nad salonem a PŁ2 to płatew nad kuchnią w stropie monolitycznym?

Tzn. masz na myśli słup na piętrze? Bo wg. rzutu architektury żadnego słupa tam nie ma. Bo załączyć ten rzut?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

PŁ1 to jest płatew nad salonem a PŁ2 to płatew nad kuchnią w stropie monolitycznym?

Tzn. masz na myśli słup na piętrze? Bo wg. rzutu architektury żadnego słupa tam nie ma. Bo załączyć ten rzut?



Na architekturze może nie być, ale według rzutu więźby powinny być słupy pod płatwiami PŁ2 (nad kuchnią),
są pokazane słupy na ścianie zewn. i na drugim końcu płatwi też powinny być - płatew musi się opierać na dwóch słupach.
Zastanawia mnie dlaczego nie ma belki z drugiej strony salonu, skoro jest taki sam układ ( druga lukarna) i dlaczego na starym stropie(teriwa) nie ma belek, czyżby słupy miały stać na lichym żebrze.

W zasadzie słupów pod PŁ2 nie musi być, tylko muszą być wzmocnione krokwie z głównego dachu, biegnące pod płatwiami i wtedy opiera się płatew na tych krokwiach(belkach), ale pozostaje jeszcze płatew PŁ1 - czyżby opierała się na PŁ2 ?, to po co podciąg?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
moim zdaniem nie ma tam słupów
więźba jest dobrze opisana, a nie ma tam nic co by na słupy wskazywało
belka została zaprojektowana jako podparcie dla stropu, który to projektant wymyślił jako dwukierunkowo zbrojony, podzielony na dwie części właśnie w miejscu belki

nie wiem po co to zrobił, zasada powinna być taka sama jak przy płycie ozn. P2, klasyczny strop jednokierunkowo zbrojony, wtedy wypadałoby zrobić belkę nad otworem,

a konstruktor nie powiedział Ci dlaczego akurat tak?
bo ja nie widzę tu takiej potrzeby, może zapytaj go - łaj...
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

moim zdaniem nie ma tam słupów
więźba jest dobrze opisana, a nie ma tam nic co by na słupy wskazywało
belka została zaprojektowana jako podparcie dla stropu, który to projektant wymyślił jako dwukierunkowo zbrojony, podzielony na dwie części właśnie w miejscu belki

nie wiem po co to zrobił, zasada powinna być taka sama jak przy płycie ozn. P2, klasyczny strop jednokierunkowo zbrojony, wtedy wypadałoby zrobić belkę nad otworem,


Nad otworem czyli nad wejściem do salonu? Czy nad wejściem do kuchni?

Cytat

a konstruktor nie powiedział Ci dlaczego akurat tak?
bo ja nie widzę tu takiej potrzeby, może zapytaj go - łaj...



Czyli mam spytać czy można zastąpić te 2 płyty nad salonem i kuchnią jedną płytą, która byłaby zbrojona jednokierunkowo tak jak nad wiatrołapem i nad gabinetem (dwie płyty w środkowej części domu)?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

może nie tak samo zborojona (bo nie wiemy jakie tam jest zbrojenie icon_wink.gif ) ale dokładnie na tej samej zasadzie

a otwór masz tam jeden, na godzinie 10 (a może pół do 11 unsure.gif ) od omawianej belki, reszty się nie czepiamy, bo nie ma potrzeby icon_mrgreen.gif


Pani konstruktorka powiedziała, że na początku próbowała zaprojektować zbrojenie jednokierunkowe ale musiałoby być w takim stropie bardzo dużo stali a i tak ugięcie betonu mogłoby sięgać nawet do 2,5 cm (nie wiem dokładnie co to znaczy :]). No więc aby temu zapobiec zostały zaproponowane dwie płyty zbrojone dwukierunkowo oddzielone belką.

Aby uniknąć wystawania belki od spodu to można by ją zrobić tak aby wystawała u góry ale wtedy nie będzie można zrobię pełnej wylewki i położyć styropianu :].

Co o tym myślicie?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2,5 centa ugięcia to nic wielkiego, jeżeli oczywiście nie przekracza dopuszczalnego
a 4,5m rozpiętości to żadna rozpiętość icon_smile.gif
przy tym co zaprojektowała napisała, że co 15 centów, o ile tak można interpretować zapis na w/w rys stropu, to i tak już dość gęsto, nie wiem ile tam by jeszcze chciała dołożyć
projektantem nie jestem, ale to mnie boli (nie że nie jestem projektantem, a zaproponowane rozwiązanie wink.gif )
ostatecznie niech "położy" belkę na tyle, aby zmieścić się pod posadzkę
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

2,5 centa ugięcia to nic wielkiego, jeżeli oczywiście nie przekracza dopuszczalnego
a 4,5m rozpiętości to żadna rozpiętość icon_smile.gif
przy tym co zaprojektowała napisała, że co 15 centów, o ile tak można interpretować zapis na w/w rys stropu, to i tak już dość gęsto, nie wiem ile tam by jeszcze chciała dołożyć
projektantem nie jestem, ale to mnie boli (nie że nie jestem projektantem, a zaproponowane rozwiązanie wink.gif )
ostatecznie niech "położy" belkę na tyle, aby zmieścić się pod posadzkę


Hmm. A jakie jest dopuszczalne ugięcie i co faktycznie z tego wynika, że beton się ugnie 2,5 cm? Sufit będzie lekko wypukły ?? icon_biggrin.gif
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Pani konstruktorka powiedziała, że na początku próbowała zaprojektować zbrojenie jednokierunkowe ale musiałoby być w takim stropie bardzo dużo stali a i tak ugięcie betonu mogłoby sięgać nawet do 2,5 cm .



Nie wierzę że ugięcie byłoby 2,5cm przy rozpiętości 4.5m, chyba że zbrojone gładką szóstką.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

W projekcie gotowym, który kupiłem miałem strop Teriva chcąc go zamienić na monoticzyny poprosił konstruktora o przeprojektowanie.
Konstruktor umieścił w suficie belkę między kuchnią a salonem, która musi przenosić obciążenia. Belka została zaprojektowana w rozmiarze 25 x 30 co przy 14 cm stropie powoduje, że
będzie wystawała 16 cm z sufitu.
Załączam zdjęcie, które pokazuje miejsce w którym będzie się znajdowała belka oraz sposób zbrojenia poszczególnych płyt.
Wymiary poszczegolnych plyt:
- nad garazem (po lewej): 7,69 x 6,20
- nad salonem (po prawej u gory): 4,69 x 6,89
- nad kuchnią (po prawej na dole): 4,69 x 3,09

Załączam również zdjęcie oryginalnego stropu Terriva, który był w projekcie.
Czy da się dokonać takiej modyfikacji konstrukcji aby wyeliminować wystawanie z sufitów 16-tu centrymetrów belki? Zależy mi na tym ze względów estetycznych.
Dodam tylko, że na piętrze w projekcie nie ma żadnych wew. ścian konstrukcyjnych ani słupów podpierających więźbę.



Z tego co ja tu widzę to sprawdź czy aby pani "konstruktor" nie jest blondynką.
Lub od razu zmień konstruktora.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam,

Podciągi wykonuje się w celu przeniesienia liniowych lub punktowych obciążeń pochodzących od konstrukcji budynku na wyższej kondygnacji. Z opisu wynika, że obciążenia takie nie występują a "konstruktor" uparł się na zbrojenie dwukierunkowe dzieląc strop podciągiem na dwie częsci zbliżóne do kwadratu.

Nie ma to żadnego racjonalnego uzasadnienia - przy takich rozpiętościach strop może być zbrojony jednokierunkowo przy racjonalnym zużyciu stali i grubości betonu.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

wiesz, kiedy rozpiętość 4,69m jest podstawą do takiego rozwiązania to to jest porażka
nie wiem co liczą, ale się mylą
jest to oczywście moje zdanie i nie jestem projektantem
zawodu wyuczonego: fachowiec też nie mam,
ale "mnie to boli"


Ale wydaje mi się, że to nie szerokość powoduje ugięcie tylko długość tego stropu. Bo w przypadku, gdy nie ma belki to wtedy jego długość to niecałe 10m!!

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

przy stropie jednokierunkowym, zakłada się, że strop opiera sięna dwóch ścianach, u Ciebie w rozstawie tych 4,69m
i tak on pracuje, długi bok nie ma znaczenia

chyba mnie zmusisz do zajrzenia w mądre księgi icon_rolleyes.gif

a projektanci uparli sięna dwukierunkowy, stąd ta bela


Tzn. konstruktorzy wcześniej liczyli ugięcie na stropie zbrojonym jednokierunkowo (bez belki) i w takim układzie wychodziło im zbyt duże ugięcie.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Albo nauczyć się liczyć samemu



Musisz zanieść czysty projekt bez tych bohomazów ,żeby następny  projektant nie sugerował się wcześniejszymi obliczeniami  kobieto-projektanta czy innego ktanta .

Niech zacznie myśleć samodzielnie wtedy zaprojektuje poprawnie strop .

Płyta stropowa 
Beton b-20
Stal A-III 34Gs
Grubość płyty  h = 18cm  
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

4,6m rozpiętości, to praktycznie " żadna" rozpiętość.

W twoim wypadku wystarczyłoby oprzeć/powiązać pręty nośne po powiedzmy 8cm z każdej strony na ścianach nośnych i nie oddalonych od siebie bardziej niż 33cm. Strop grubości w tym wypadku mógłby nawet mieć tylko ok 10cm (nawet skłonny bym był przeliczyć dla 8cm). To jest minimum
Nie wiem jakie będziesz miał obciążenia na tym stropie - może jakiś zbiornik 1000l C.W.U ?
Ale dobrze ci tu radzą - zmień konstruktorów.
A jak nie chcą/nie potrafią ci tego wyliczyć to zastosuj stropy z "wkładką" icon_smile.gif Czytaj nizej icon_smile.gif

Jeżeli masz dostępne stropy DZ-3, Akermanna, Teriva, JS.. i stosuje się tam belki stropowe o rozpiętości do 7,2m czy nawet w wypadku JS do 9m... to gdzie te twoje 4,6m ?
__graf.dom.pl_techn_200242_20.gif
Tu masz pokazane rozpiętości przy teriva.

Generalnie przyjmuje się, że granica 5-6m w zależności od rodzaju stropu jest granicą nie wiem jak to powiedziec pewną.
Powyżej tych rozpiętości właściwie trzeba się odrobinkę wysilić.
Mam nieodparte wrażenie, że gdybyś chciał mieć balkon to tez by ci kazali go podeprzeć..
Możesz sie też samemu pobawic i przeliczyć - programik demo do pobrania icon_smile.gif

Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zmień konstruktorów no tak tylko, że jednemu zapłaciłem już 200 zł drugiemu 100 zł i teraz pytanie co dalej? Jak na początku dzwoniłem do trzeciego to chciał 300 zł, ale może przynajmniej zrobiłby to dobrze :]. Ehhh no nic rzucę okiem na programik i spróbuję poprzeliczać :].
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zmień konstruktorów no tak tylko, że jednemu zapłaciłem już 200 zł drugiemu 100 zł i teraz pytanie co dalej? Jak na początku dzwoniłem do trzeciego to chciał 300 zł, ale może przynajmniej zrobiłby to dobrze :]. Ehhh no nic rzucę okiem na programik i spróbuję poprzeliczać :].



To ty jeszcze im zapłaciłeś za takie obliczenia ,mieli tupet żeby wziąć forsę .
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
No to lekka przesada..
z grubsza ci powiem
powiąż zbrojenie fi 12 z wiencami to na tych 4,6m daj je co 20cm a na rozpietosci 10m daj fi 6
stal i materiał podał ci animus.
Chryste jak ja bym kasował przy JSach za każdy pokój po 200 zł... bym miał audi w garażu icon_smile.gif a nie mam nawet blaszaka icon_razz.gif
W ogóle nie umiem się cenić icon_smile.gif

Swoja drogą jak masz tak szastać pieniedzmi, to chociaż ich doinformuj, ze maja tak zrobić jak TY chcesz. bez żadnych belek wspornikowych itp dupereli.. i ja bym kazał zrobić to tym którym już zapłaciłeś.
Jak nie wierzysz ze to możliwe to wejdz do pierwszego nowo wybudowanego kościoła z brzegu, spójrz w sufit i powiedz no Nam czy widzisz tam belki podciągowe co 5m. Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No to lekka przesada..
z grubsza ci powiem
powiąż zbrojenie fi 12 z wiencami to na tych 4,6m daj je co 20cm a na rozpietosci 10m daj fi 6
stal i materiał podał ci animus.
Chryste jak ja bym kasował przy JSach za każdy pokój po 200 zł... bym miał audi w garażu icon_smile.gif a nie mam nawet blaszaka icon_razz.gif
W ogóle nie umiem się cenić icon_smile.gif

Swoja drogą jak masz tak szastać pieniedzmi, to chociaż ich doinformuj, ze maja tak zrobić jak TY chcesz. bez żadnych belek wspornikowych itp dupereli.. i ja bym kazał zrobić to tym którym już zapłaciłeś.
Jak nie wierzysz ze to możliwe to wejdz do pierwszego nowo wybudowanego kościoła z brzegu, spójrz w sufit i powiedz no Nam czy widzisz tam belki podciągowe co 5m.



Dzięki za rady !!
Jeżeli chodzi o szastanie pieniędzmi to nie do końca tak jak mówisz.
To czego potrzebowałem to przeliczenie całego stropu na monolityczny i podpisanie się pod tym osoby z uprawnieniami, która weźmie za to odpowiedzialności - przygotowany komplet dokumentacji dołączam do dziennika budowy i opisuję zmianę. No więc zadzwoniłem do paru różnych konstruktorów i wybrałem najtańszego - 200 zł. W ogóle nie miałem pojęcia o szczegółach technicznych (belki i inne) a jak odbierałem gotowy projekt to usłyszałem, że nie ma sposobu na pozbycie się tej belki bo ... ugięcie betonu. Co jako laik mogłem powiedzieć? "Aha czyli tak po prostu musi być".

Ale rzeczywiście spróbuję się zwrócić do konstruktora, który przygotował obliczenia. Moglibyście tylko rzucić fachowym okiem na aktualny opis konstrukcji o powiedzieć co trzeba zmienić w stosunku do sposobu w jaki sugerujecie to zrealizować? Opis umieszczam tutaj: http://home.agh.edu.pl/~mpsiuk/private/Opr...Konstrukcji.zip

Z góry dzięki.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

i jak tam na linii frontu?


Do przodu icon_smile.gif. Po przedstawieniu konstruktorce zaproponowanego przez was rozwiązania, doszliśmy do konsensusu że damy radę bez belki przy założeniu grubości stropu 18 cm. Po przemyśleniu sprawy zdecydowałem się jednak na 14 cm i belkę ze względu na to, że będę chciał ukryć w warstwach wykończeniowych podłogi rozprowadzenie wentylacji mechanicznej i przy 14 cm będzie to łatwiejsze. Belkę ostatecznie trochę przesunąłem - do linii ścianki działowej w kuchni dzięki czemu nie będzie raziła (rozważamy również podwieszany sufit, który całkowicie belkę ukryje).

Dzięki za rady!!
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

czyli nie do końca do przodu, a raczej wcale
dzięki zamianie z terivy na monolit - zyskałeś parę centów
oczywiście to Twój wybór, jeżeli to Cię satysfakcjonuje to nic nam do tego
grunt, że wiesz, że można było inaczej
pzdr


Jak najbardziej do przodu. Zyskałem 10 cm i moim zdaniem lepszy strop (teriva ma swoje wady).
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 5 miesiące temu...
Witam po zimie.

Niestety przed zimą udało się zrobić tylko fundamenty i kwestia stropu pozostała otwarta. Ostatecznie zrezygnowaliśmy z wentylacji mechanicznej i jednak doszliśmy do wniosku, że nie chcemy mieć tej belki pomiędzy kuchnią i salonem. Zamiast biegać po konstruktorach znalazłem dobrego kierbuda, który sam dokonał odpowiednich przeliczeń i zaproponował rozwiązanie.
Chciałbym je z wami skonsultować.

Przede wszystkim wrzucę ostateczne rzuty parteru i piętra:

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg



Chodzi mi o dwie kwestie:
1. Strop nad salonem i kuchnią
2. Strop nad garażem

Ad 1. Kierbud, podobnie jak wy, proponuje zwiększenie grubości płyty z 14 cm do 18 cm i zastosowanie prętów fi 12 co 12 cm w zbrojeniu jednokierunkowym. Oczywiście ze względu na skrócenie ścian nośnych podciąg pomiędzy salonem i kuchnią musi być zwiększony a w górnym lewym rogu kuchni będzie słup żelbetowy 25 x 25 cm.

Ad 2. Kierbud twierdzi, że strop 14 cm zbrojony dwukierunkowo na takich duży rozpiętościach (ponad 6m x ponad 7m) może mieć spore ugięcie mimo tego, że w opracowani konstruktorki ugięcie było w normie. Kierbud radzi, żeby zastosować płytę grubości 20 cm i zbrojenie jednokierunkowe fi 12 co 12 cm.

Czy sądzicie, że te dwa rozwiązania są dobrym pomysłem? W szczególności czy płyta 20 cm nie jest tutaj trochę przesadzona?
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Na pierwszym obrazku jak widać wszystko jest stare, a na drugim piękny przykład eklektyzmu. Ale nie widac tam dziadostwa i prowizorki, a niektórym się wydaje że pierdykną płytę OSB i będzie gites. No nie będzie, owszem można i z nią coś aranżować ale to trudne zadanie i raczej dla specjalistów.   
    • Rozmawiamy o surowych murach - cegła surowa jest taka sama teraz jak i 500 lat temu. Owszem - strop żelbetowy płaski jest diameralnie inny, niż sklepiony - ale to strop  Na tym tle różne meble czy wystrój wnętrza jest chyba  możliwy. Eklektyzm - jedni go lubią, inni nie. A na końcu i tak jest smak i gust - nie podlegające dyskusji    Np:      
    • Witam, zastanawiamy się z mężem nad kupnem działki która jest poniżej poziomu drogi publicznej - ile dokładnie nie wiem, myśle ze z metr. Powierzchnia działki to 900m2. Dodatkowo z tego co wiem są to tereny podmokłe, jednak naokoło jest mnóstwo nowych domków, z dwoch stron działki są domy i z dwóch droga publiczna z kanalizacją. I teraz moje pytanie: - ile może wynosić koszt podniesienia poziomu tej działki? JEdni mówią że nic jeśli ktoś za darmo będzie miał do oddania ziemie czy gruz po rozbiórce domu, inni  ze to straszne koszty - czy budowa działki na podmokłym terenie ma sens finansowy? Wiem ze takie domy sa budowane ale czy to są kwoty rzędu kilku tysięcy więcej czy kilkudziesięciu. - czy to że obaj sąsiedzi spuszczają na tą działkę deszczówke ( nie mają jeszcze rynien z tego co widziałam) powoduje że działka może byc jeszcze bardziej mokra czy to raczej kwestia wód gruntowych a nie "zewnetrznego" nawadniania przez sąsiadów. W odległości ok 150m jest rów melioracyjny.  
    • Odleciał - jak zwykle - na skrzydłach swojej wyobraźni 
    • Zenek, no jakie zamki???. To o średniowieczu i wcześniej rozmawiamy?.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...