Skocz do zawartości

Raport z kontroli usług remontowo-budowlanych


Gość

Recommended Posts

Ponad połowa przedsiębiorców działających w branży remontowo-budowlanej, których na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała Inspekcja Handlowa (IH), narusza interesy konsumentów. Nieprawidłowości dotyczyły między innymi niewłaściwej jakości świadczonych usług oraz nieterminowego rozpatrywania reklamacji

Ze względu na wzmożony popyt na usługi remontowo-budowlane przed końcem roku (związany przede wszystkim z faktem, że jest to ostatnia szansa na skorzystanie z ulgi podatkowej) Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę przedsiębiorców działających w tej branży. U ponad połowy spośród 91 przedsiębiorców nią objętych stwierdzono nieprawidłowości.

IH zakwestionowała między innymi niewłaściwą jakość świadczonych usług i ich nieterminowe wykonanie (w niektórych przypadkach opóźnienia sięgały 6 miesięcy), zbyt długie rozpatrywanie reklamacji oraz brak uwidocznionych cenników. Szczególnie niepokoi fakt, że co szósty ze skontrolowanych podmiotów nie zawierał ze zleceniodawcami żadnych kontraktów na piśmie – proponując pozornie tańsze usługi.
Aż 70 proc. przedsiębiorców, którzy zawarli umowy, stosowało praktyki, które mogą ograniczać prawo konsumentów do dochodzenia roszczeń. IH zakwestionowała między innymi nieprowadzenie rejestru reklamacji, a także nieokreślanie w umowach terminu realizacji usługi ani wykorzystanych do jej wykonania materiałów.

W następstwie kontroli Inspekcja Handlowa skierowała do przedsiębiorców ponad 40 wystąpień z żądaniem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto inspektorzy nałożyli 21 mandatów, a także skierowali wnioski do policji i Urzędu Kontroli Skarbowej. W kilkunastu przypadkach podjęte przez kontrolujących mediacje doprowadziły do uzyskania dla konsumentów upustów cenowych lub naprawy źle wykonanych robót.
Opisywana kontrola została zlecona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wyegzekwowania praw konsumentów na rynku usług remontowo-budowlanych. We wrześniu bieżącego roku Urząd zbadał wzorce umowne stosowane przez 137 przedsiębiorców z tej branży. Niemal dwie trzecie (85 przypadków) ze zbadanych dokumentów zawierało sprzeczne z prawem klauzule naruszające interesy słabszych uczestników rynku. Zakwestionowano między innymi postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegali sobie możliwość jednostronnego zmieniania kontraktu, nakładające na konsumenta rażąco wysokie opłaty za odstąpienie od umowy czy też ograniczające odpowiedzialność za nienależyte wykonanie usługi (na przykład jakość użytych materiałów).

Tekst wzięty z http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_ed...owe/art119.html
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Tak niestety często jest. Niestety różne firmy usługowe często aby się jakoś utrzymać i przeżyć wykonują różne dziwne działania. Piszę to z przykrością, gdyż sam prowadzę działalność na rzecz m.in. indywidualnych klientów, ale staram się to robić rzetelnie i profesionalnie. Z większością inwestorów nie zawierałem umów na piśmie i jakoś to się sprawdza. Ponieważ swoją pracę wykonuję dobrze, nie mam żadnych reklamacji, a na wykonane przeze mnie roboty klienci mają niepisaną dożywotnią gwarancję
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Problem reklamacji, dziwnych zapisów w umowach jednostronnie korzystnych dla wykonawców a przede wszystkim deweloperów to temat rzeka.
Urząd ochrony konkurencji i konsumentów zajmując się ta sprawa mam nadzieję że nie pozostawi jej bez dalszego biegu

Dzisiejsze życie wymaga od konsumenta aby był, co najmniej doktorem prawa cywilnego
Kancelarie prawne zacierają ręce piszą pozwy w sądach
Prawo jest tak skonstruowane, że czyha na naiwności nieznajomości prawa przez klienta
Klient zaprawie jak w Ameryce coraz częściej korzysta na stałe z porad prawnych
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...