Skocz do zawartości

MAXpłytowiec nowe spojrzenie na GWC


adam_mk

Recommended Posts

Witam

Podzielę się tu przemyśleniami, do jakich doszliśmy z uczestnikami innego, podobnego forum a dotyczącymi obniżenia trwale i skutecznie stałych kosztów utrzymania domu.
(bywam na różnych forach)

MAXpłytowiec

Co to jest GWC, to tłumaczyć budującym za wiele nie trzeba, bo tego rodzaju konstrukcje już są znane.
Wiele osób ma dylematy: robić – nie robić – wywołane głównie obawami, czy da się skutecznie i tanio takie coś wykonać.
Zamówić, poczekać i mieć – wychodzi dość drogo.

W trakcie dyskusji nad wariantami tej konstrukcji jeden z forumowiczów (Magus) zauważył, że istnieje chyba możliwość zamiany złoża żwirowego na gotowe kształtki ceramiczne – popularnego MAXa. Ma wszelkie potrzebne walory. Jest dostępny a posłużenie się nim praktyczne jest tak proste jak budowa ścian domu, co WSZYSCY budujący przerabiali we własnym zakresie.
W efekcie wypłynął pomysł, aby zamiast gotowych i wcale nie tanich prefabrykatów do budowy płytowca zastosować właśnie MAXy.
Rozważano też psełdorurowca z takich kształtek. Płytowiec jednak wydaje się bardziej odpowiednią konstrukcją.

Jeżeli są warunki (wodne - brak wody pod trawnikiem) na żwirowca czy płytowca.
Jeżeli więc na głębokości około 2m ppt ułożymy otuloną w geowłukninę „ścianę” leżącą poziomo z typowych kształtek – to powstanie GWC płytowe o bardzo dobrych parametrach technicznych i użytkowych.
Gratisowe ciepełko w zimie i gratisowy chłodek w upały.
Jak w żwirowcu – znika problem braku wilgoci zimą a nadmiaru wilgoci latem.

Wklejam tu post, jaki tam umieściłem, który przybliża problem.


„Widzę, że zbiorowym wysiłkiem umysłowym naprawdę tworzymy nową wartość!
Pomysł z betonem zamiast ceramiki jest niezły.
Trzeba by sprawdzić kilka drobiazgów i można by spróbować coś zrobić. Jaki eksperyment.

Dlaczego płyta zamiast psełdo-rury.
Czas wymiany, opory itp...
Trudno sobie wyobrazić, że dla czystej wiedzy zrobimy w jednym miejscu ze 4 różne GWC - bo po co?
Dlatego raczej staram się optymalizować konstrukcję w oparciu o ogólnie znane fakty.
Nieważne jak ukształtujemy powierzchnię GWC - i tak właśnie powierzchnia wymiany determinuje wielkość dostarczanej/pobieranej strugi energii.
Wolałbym jednak dać sporo czasu na ten proces = spowolnić przepływ na ile się da.
Właśnie taki efekt daje płytowiec.
WAŻNA SPRAWA!!!
Nie należy w nim układać klocków zbyt ściśle! MUSZĄ być między nimi malutkie szpary, którymi z gleby będzie ssał tę wilgoć/parę/energię/ciepełko.
Wielkość energii na m2 pobieranej/oddawanej w płytowcu w każdym punkcie jest stała dla danego przepływu i bardzo mała.
W jamniku - nie. Przy wlocie bardzo intensywnie odbywają się te procesy a przy wylocie - prawie ich nie ma.
Z upływem czasu skraca się w jamniku obszar wymiany ciepła z powodu wyeksploatowania (ukształtowania niekorzystnej dla nas równowagi) części przy samym wlocie.

Szacowanie powierzchni...
Żwirowiec sprawdza się w pracy ciągłej, jeżeli jego "stopa" ma około 1/8 do 1/10 powierzchni podłogi domu.
Przez nią do żwiru transportowane jest ciepło.
Zmieniając wypełnienie i nie zmieniając powierzchni tej stopy zostawiamy sporo relacji "mocowych" tam, gdzie się w żwirowcu znajdowały.
A te sprawdzają się praktycznie.
Może się okazać, że przewymiarowaliśmy.
Negatywnych skutków wtedy jednak nie będzie! A koszt jest "ludzki", jak widać z szacunków.

Rurowiec jest PRZEPONOWY.
Pracuje tylko "ścianką".
Żwirowiec jest bezprzeponowy i pracuje zarówno ścianką (podstawą) jak i objętościowo - wymieniając wilgoć z podłożem.
Bardziej celowe wydaje mi się poprawienie płytowca/modyfikacja żwirowca jak poprawianie rurowca.
Tu - jest to problem wpływu kształtu na pożądany proces.

Co by nie gadał - Magus! Gratulacje!
Ty po prostu widzisz to, na co patrzysz!
Zdaje się, że zbiłeś koszt tego urządzenia dość mocno, wcale nie ograniczając jego technicznych możliwości.
Dodatkowo - odpadł problem latania za kamyczkami o określonej frakcji i czystości, co wcale łatwe nie było!
Udostępniłeś to powszechnie!

Jak się wygrzebie dziurę w ziemi pod tego maxpłytowca, to tam jest calizna nie ruszana. Nie osiądzie.
Można ją piaseczkiem przyprószyć na jakie 2-3cm, żeby maxy miały "miętko" przy układaniu i nie klawiszowały na jakich co twardszych grudkach.
Czyli:
Dziura w ziemi na jakie 2m ppt.
Przyprószyć ją piaseczkiem na jakie 2-3cm.
Położyć dywanik z geowłukniny.
Ułożyć tę maxpłytę.
Otulić geowłukniną.
Jak poza domem - przykryć styropianem.
Nałożyć folię budowlaną, grubą.
Nasypać na wierzch to, co z dołka wybrano.
Urządzić na tym podjazd, trawnik czy co kto woli...
Kanały wlotu/wylotu da się wymurować z jakiej cegły czy płyt. Choćby z krawężników ogrodowych. (betonowe, płaskie, nie za duże, nie przesadnie ciężkie).
Kanały podpinać po przekątnej tej konstrukcji.”

Pozdrawiam Adam M.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Wizja GWC z MAXA też mi się spodobała, bo koszty instalacji praktycznie żadne.
Mam pytanie o wymienioną tutaj "stopę" - a właściwie jej przelicznik ja MAXY. Jeżeli dobrze rozumiem, to powierzchnia pustaków powinna wynosić 1/8 - 1/10 powierzchni do wymiany powietrza, tak?
Powstaje też pytanie - jeżeli robimy poza domem, to cała konstrukcja nie "rozlezie się" na boki? czy to jakoś zabezpieczyć (w piwnicy masz murek), czy wystarczy podsypać i ubić piaskiem lub czym mamy?

Rozwiązuję też skrót ppt - pod powierzchnią tupania - może być icon_smile.gif

pozdrawiam,
Link do komentarza
Cytat

Wizja GWC z MAXA też mi się spodobała, bo koszty instalacji praktycznie żadne.
Mam pytanie o wymienioną tutaj "stopę" - a właściwie jej przelicznik ja MAXY. Jeżeli dobrze rozumiem, to powierzchnia pustaków powinna wynosić 1/8 - 1/10 powierzchni do wymiany powietrza, tak?
Powstaje też pytanie - jeżeli robimy poza domem, to cała konstrukcja nie "rozlezie się" na boki? czy to jakoś zabezpieczyć (w piwnicy masz murek), czy wystarczy podsypać i ubić piaskiem lub czym mamy?

Rozwiązuję też skrót ppt - pod powierzchnią tupania - może być icon_smile.gif

pozdrawiam,


Ile m3/h Panowie zakładają do takiego GWC?
Zmierzono mistrala 400 przy geo... wentylatory brały 600W! ( dwa razy więcej niż podaje producent) - mam tashibę Super Daiseikai - pobiera mniej i daje więcej niż gwc.
Link do komentarza
  • 9 lata temu...

Odradzam GWC z cegieł lub pustaków betonowych bo porowate i nasiąkliwe. Jak się pojawi wilgoć i brud to w ślad za tym biologia i zapach (latem kiedy będzie upalne duszne powietrze).

Dobrym sprawdzonym materiałem na GWC jest obły gruby żwir - otoczaki (instalacje działają przeszło 30 lat)

Np. Grzebieniowy GWC może kosztować poniżej 5ty zł. Polecam

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...