Skocz do zawartości

rekuperator


Recommended Posts

Budujemy dom o pow. użytkowej ok 150m2.Dom w załozeniu miał byc tradycyjny tzn.kominy,kocioł gazowy lub groszek,wentylacja grawitacyjna.Aleee ewoluował wraz z nasza wiedzą na temat innych źródeł energii cieplnej.Bedzie pompa ciepła no i rekuperacja na której temat jeszcze wciąż mało wiemy.Moje pytania do forumowiczów to : czy warto wybudowac ( zawarte w pierwotnym planie) kominy wentylacyjne? Jaki model rekuperatora wybrac? Kierowac sie ceną czy może marką? Montaż zlecić firmie czy może spróbować samemu? Ile prądu zużywa taka instalacja w ciągu roku? Co z obsługą i ewentualnymi wadami,potrzebami? Czekamy na podpowiedzi. Dziękujemy icon_smile.gif P.S. Rodzina 4 osobowa. Edytowano przez ASIA1978 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Budujemy dom o pow. użytkowej ok 150m2.Dom w załozeniu miał byc tradycyjny tzn.kominy,kocioł gazowy lub groszek,wentylacja grawitacyjna.Aleee ewoluował wraz z nasza wiedzą na temat innych źródeł energii cieplnej.Bedzie pompa ciepła no i rekuperacja na której temat jeszcze wciąż mało wiemy.Moje pytania do forumowiczów to : czy warto wybudowac ( zawarte w pierwotnym planie) kominy wentylacyjne? Jaki model rekuperatora wybrac? Kierowac sie ceną czy może marką? Montaż zlecić firmie czy może spróbować samemu? Ile prądu zużywa taka instalacja w ciągu roku? Co z obsługą i ewentualnymi wadami,potrzebami? Czekamy na podpowiedzi. Dziękujemy icon_smile.gif P.S. Rodzina 4 osobowa.



Zuzycie pradu przez wentylacje zalezy od modelu, wielkosci etc.
np. mnie Renovent HR Large 400 zuzyl przez pol roku ok. 90kWh, praca na I biegu na 110m3/h
Jesli planujecie wentylacje mechaniczna to darujcie sobie kominy, niepotrzebny koszt a pieniazki dolozycie do instalacji mechanicznej i w efekcie koncowym okaze sie ze nie wyszlo tak drogo icon_smile.gif
Montowac mozecie sami, ale projekt proponowalbym komus znajacemu sie na rzeczy zlecic -kwestia czasu, ja nie mialem nato wogole czasu i zlecilem kompleksowo wykonanie instalacji na rurach sztywnych, "wstepnie" ocieplonych -rury ida u mnie w ociepleniu poddasza.
wentyacje w wiekszosci sa "prawie" bezobslugowe, nalezy co kilka miesiecy (srednio co 3 miesiace) wymienic filtry w centralce, mozna co jakis czas zerknac do rur czy sa w miare czyste etc. ale to nie jest jakas specjalna trudnosc.

Pzdr.
Link do komentarza
Cytat

Budujemy dom o pow. użytkowej ok 150m2.Dom w załozeniu miał byc tradycyjny tzn.kominy,kocioł gazowy lub groszek,wentylacja grawitacyjna.Aleee ewoluował wraz z nasza wiedzą na temat innych źródeł energii cieplnej.Bedzie pompa ciepła no i rekuperacja na której temat jeszcze wciąż mało wiemy.Moje pytania do forumowiczów to : czy warto wybudowac ( zawarte w pierwotnym planie) kominy wentylacyjne? Jaki model rekuperatora wybrac? Kierowac sie ceną czy może marką? Montaż zlecić firmie czy może spróbować samemu? Ile prądu zużywa taka instalacja w ciągu roku? Co z obsługą i ewentualnymi wadami,potrzebami? Czekamy na podpowiedzi. Dziękujemy icon_smile.gif P.S. Rodzina 4 osobowa.



Witam!

Tak na szybko:
1. Kominy wentylacyjne są zbędne, zgodnie z przepisami w budynku wyposażonym w wentylację mechaniczna nie wolno stosować wentylacji grawitacyjnej. Po co więc wydawać pieniądze?
2. Każdy komin to tak naprawdę dziura w dachu otwarta 24h przez 365 dni w roku. Wg badań niemieckich dom bez kominów wyposażony w dobrej klasy rekuperator potrzebuje o 54% energii mniej niż dom z tradycyjną wentylacja grawitacyjną.
3. Model rekuperatora - w zależności od zasobów finansowych reku będzie kosztował od 1500 do 15.000 PLN. Pytanie jest inne: jakiej jakości urządzenie chcą państwo mieć w domu i na ile bezobsługowa ma być instalacja? Modele mogę polecić na priv po zapoznaniu się z dokumentacja budynku...
4. montaż: raczej firma. ma się gwarancje na wszystko, pod warunkiem, że firma gwarancji udziela i przekaże na koniec protokół pomiarowy zgodny z przepisami. Bez tego - nie da rady...
5. Moja instalacja zużywa średnio 35-40 W. Kosztuje mnie to jakieś 5-7 PLN miesięcznie. Roczny koszt utrzymania reku wraz z filtrami to ok. 150-200 PLN. Dom 200m2.
6. Pompa ciepła: tu radziłbym przede wszystkim zainwestować dodatkowo w solidną izolację tak, aby zapotrzebowanie budynku na ciepło spadło na pułap poniżej 70kW/m2/rok. Idealnie: poniżej 40 kW/m2/rok. Wówczas koszty ogrzewania spadają do pułapu poniżej grubo poniżej 2000 PLN/rok... Jeśli są pytania jak to zrobi - służę poradami. A dopiero potem wybierać pompę ciepła czy piec...

Pozdrawiam serdecznie


Maciej Kosowski
Link do komentarza
Dom będzie izolowany następująco; ściany zewnętrzne 20 cm styropian lub 15 cm wełna.Dach-30 cm,stropy drewniane 8 cm.Dom ma długość ok 15 m i podzielony jest na trzy równe części,środkowa część jest całkowicie otwarta aż do sufitu (dach).Kubatura całej części do ogrzania i wentylowania to ok 600m3.Roboty zlecimy wyspecjalizowanej firmie.Po dwóch stronach na brzegach budynku będą poddasza nieużytkowe,prawa strona to sypialnie ,lewa gospodarcza z kuchnią i łazienką.Górna kasa to 10 do 12 tyś.W lewej części znajduje się też garaż i kotłownia.Wskazówka-najczęściej wybieramy produkty za tzw.średnią kasę.Centralna część budynku jest doświetlona 12 -nastoma oknami dachowymi FAKRO-lewa część to południe,wejście od płd-wsch.To położenie wymusza na nas działka.Piwnicy nie ma a przed domem stoi brzoza. icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif . CZEKAMY NA WSKAZÓWKI.PA ups jeszcze o kominku -też będzie z zamkniętym paleniskiem i z rozprowadzeniem ciepła (taki bezpiecznik icon_smile.gif ) Edytowano przez ASIA1978 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dzięki za dodatkowe informacje.My dostaliśmy ofertę i wycenę od CLIMA KOMFORT .To Grudziądzka firma zajmująca się tym od 10 lat ,oferuje pompy austriackiej produkcji.Jest w odległosci ok30 km od nas a to też ma znaczenie.Jeżeli chodzi o izolacje i mostki to mamy na tym punkcie już lekkiego fioła icon_smile.gif .Staramy się nie oszczędzać na izolacjach.Rekuperator musi być,tylko jaki?Może poda nam pan nazwy firm z kuj-pom,solidnych firm?
Link do komentarza
Cytat

Dom będzie izolowany następująco; ściany zewnętrzne 20 cm styropian lub 15 cm wełna.Dach-30 cm,stropy drewniane 8 cm.Dom ma długość ok 15 m i podzielony jest na trzy równe części,środkowa część jest całkowicie otwarta aż do sufitu (dach).Kubatura całej części do ogrzania i wentylowania to ok 600m3.Roboty zlecimy wyspecjalizowanej firmie.Po dwóch stronach na brzegach budynku będą poddasza nieużytkowe,prawa strona to sypialnie ,lewa gospodarcza z kuchnią i łazienką.Górna kasa to 10 do 12 tyś.W lewej części znajduje się też garaż i kotłownia.Wskazówka-najczęściej wybieramy produkty za tzw.średnią kasę.Centralna część budynku jest doświetlona 12 -nastoma oknami dachowymi FAKRO-lewa część to południe,wejście od płd-wsch.To położenie wymusza na nas działka.Piwnicy nie ma a przed domem stoi brzoza. icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif . CZEKAMY NA WSKAZÓWKI.PA ups jeszcze o kominku -też będzie z zamkniętym paleniskiem i z rozprowadzeniem ciepła (taki bezpiecznik icon_smile.gif )




Witam!

Izolacja: ściany okay, w Niemczech standardem jest dzis 35-40cm na dachu. Różnica w kosztach niewielka, ale efekt spory. To górna granica izolacyjności (wg dzisiejszych standardów), choć 30cm teoretycznie wystarczy, mimo wszytsko dorzuciłbym jeszcze trochę.... Hm, u mnie jest 38cm... icon_wink.gif
Okna dachowe: BEZWZGLĘDNIE pomyślcie o roletach lub żaluzjach - inaczej latem będzie piekarnik...
Rekuperacja: jeśli górna kwota to 12 tys, to niestety raczej średnia-niższa klasa urządzenia plus instalacja na przewodach elastycznych. Chyba, że domek jest naprawdę malutki... pamiętajcie, że sam rekuperator z wymiennikiem przeciwprądowym może kosztować od 5 do 15 tys... Plus instalacja i montaż. Składaków nie polecam - jak odpadnie instalator, który go montował (składał na budowie), zostajecie z ręka w nocniku - gwarancji NIET. Uwierzylibyście, że elektryk złoży Wam na budowie do kupy z różnych podzespołów przeróżnych firm np. lodówkę i że będzie ona bezawaryjnie działać przez lata? W sumie - a może ja zacznę składać na budowie lodówki albo mikrofalówki, będzie pewnie taniej, tylko czy ktoś zaryzykuje korzystanie z takiego sprzętu? Ups, znów przemówił mój sceptycyzm i zamiłowanie do tzw. "markowych" rzeczy;).

podeślijcie rzuty i przekroje na priv, plus jakiś opis pomieszczeń - doradzę!

Pozdrawiam!
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...