Skocz do zawartości

Nawierzchnia z kory w ogrodzie


Recommended Posts

Lada chwila czeka mnie wykonanie nawierzchni z kory. Jakie macie doświadczenie i uwagi przy jej wykonywaniu? Głównie chodzi mi o geowłókninę ale będę wdzięczna za wszelkie rady icon_smile.gif
1. Jaka gramatura?
2. Czy cena 1,38zł/m2 to dużo czy mało?
3. Jakie otwory na roślinki już wsadzone?
4. A jakie na później dosadzane?
Link do komentarza
Przede wszystkim czarna
Przepuszczająca wodę
Zależnie od upodobań odporna na UV lub nie (rozkłada się z czasem)
Ja bym najpierw posadziła rośliny, potem nakryła to płachtą agrowłokniny i porobiła nacięcia X w miejscach roślin. Wówczas nie ma obawy, ze nasypie się ziemi na wierzch.
Link do komentarza
Elfir jeszcze parę pytań icon_smile.gif
1. Czy grubość nie ma znaczenia?
2. Jak zachowuje się po czasie wykorowana powierzchnia na agrowółkninie bez UV (czy przebijają się roślinki)?
3. Jaka warstwa kory na włókninę?
4. Czy po nacięciach X należy agrowłókninę wywinąć na boki czy lepiej "przytulić" do pnia roślinki?
Link do komentarza
1. Grubość ma znaczenie - bardzo gruba jest droższa, bardzo cienka będzie przerastała chwastami. Ale chyba starczy 50g/m2
2. Zależy od użycia. Jeśli planujesz pod krzewami rośliny okrywowe typu fiołek, barwinek, jasnota, to włóknina blokuje im możliwość rozrastania się, bo płożące pędy nie mogą się ukorzeniać (a fiołki rozsiewać). Wówczas stosuje się włókniny rozkładane z czasem przez UV. Chronią młode rośliny przed zarastaniem chwastami, a kiedy one się wzmocnią, włóknina powoli rozpada się.
Natomiast, jeśli ma to być absolutnie czyste miejsce, to trzeba użyć włókniny trwałej i grubej.
3. Minimalna warstwa kory to taka, która zasłoni włókninę. Ale im grubsza warstwa tym trudniej jest wywiewana przez wiatr i przerastana przez chwasty. Natomiast na zbyt grubej warstwie chwasty łatwo się wysiewają. Sądzę, że ok 3-5 cm byłoby optymalne.
4. Przytulić do roślinki. Miejsce nacięcia szybko zarasta chwastami, wybijającymi od spodu, typu perz. Więc wówczas trzeba odgarnąć korę, rozchylić nacięcie, wyrwać chwasta i zasłonić i zasypać.
Link do komentarza
Grubość geowłókniny wiąże się niewątpliwie z kosztami oraz wytrzymałością materiału na przerastanie chwastów.

Pamiętajmy aby ze względu na korowanie sadzić rośliny odpowiednio niżej wzdlędem otaczającego terenu (trawnika czy ścieżki).

Kora powinna przykrywać włókninę ok. 5cm warstwą. Na wykorowaną rabatę, leżącą niżej w stosunku do obszarów sąsiadujących, będzie spływać woda
Link do komentarza
Dzięki Elfir za wszystkie odpowiedzi. Dziś jadę po agrowłókninę a na przyszły tydzień zamówiłam korę.
Jak zrobię dam znać jak wyszło zapotrzebowanie kory/m2 i orientacyjne ceny. Może jakieś zdjęcia jak starczy mi czasu.
Jedyne czego się obawiam to przesadzanie roślin po zakorowaniu - niewykluczone, że zmieni mi się koncepcja icon_sad.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...