Skocz do zawartości

Bambus w donicy


Recommended Posts

możesz też posadzić bambusy w ogrodzie, ale musisz to dobrze zaplanować. Rośliny te charakteryzują się szybkim wzrostem i tendencją do rozprzestrzeniania się. Grupa bambusów rosnąca w zwartych kępach, nie stwarzają problemów z nadmiernym rozrastaniem się. Jednak grupa bambusów o poziomo rozrastających się kłączach mogą się bardzo rozrastać. Pędy wybijające z rozrastających się pod ziemią kłączy mogą pojawiać się nawet w odległości kilku metrów od wsadzonej rośliny.
Link do komentarza

Należące do rodziny traw bambusy reprezentowane są przez niskie, karłowate gatunki dorastające do 20 cm wysokości oraz okazałe drzewa osiągające 30 m. Najlepiej czują się one w szerokościach geograficznych o wilgotnym i ciepłym klimacie.

Ich oryginalne segmentowe łodygi i delikatne, żywozielone ulistnienie stanowi bardzo atrakcyjne połączenie. Rośliny hodowane są w japońskich ogrodach oraz coraz częściej jako nieformowane żywopłoty czy grupy soliterowe na trawnikach. Dobrze też komponują się z trawami ozdobnymi oraz wysokimi bylinami.

W teorii niektóre gatunki bambusów dobrze radzą sobie z niskimi temperaturami. W praktyce jednak rośliny te nigdy nie osiągną w naszym klimacie zbyt dużych rozmiarów, nie służą im bowiem surowe zimy. Jeśli bardzo chcemy mieć któryś z gatunków bambusa w swojej kolekcji, musimy zorganizować roślinie jak najbardziej sprzyjające warunki.
W uprawie pojemnikowej na balkonie należy ustawić je w zacisznym miejscu, osłoniętym od wiatrów. Stanowisko powinno być słoneczne lub półcieniste, a podłoże lekko kwaśne i przepuszczalne. Dobrze jest też wyściółkować roślinę grubszą warstwą (5-10 cm) kompostu czy suchymi liśćmi.
Istotną kwestą jest ocieplenie donicy od wewnątrz styropianem oraz wyłożenie dna 10-15 cm warstwy drenażu. Na zimę całą roślinę należy okryć agrowłókniną.

Wśród gatunków polecanych do hodowli w naszym klimacie są Fargesia murielae w odmianach Grüner Hecke, Jumbo, Kranich lub Fargesia nitida Great Wall.gallery_18761_512_254006.jpggallery_18761_512_129384.jpg

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
paradoksalnie - jeśli mają zimować to lepiej dobrze opatulone w gruncie, niż w donicy.
Jakiś miłośnik bambusów robił badania ich mrozoodporności do pracy doktorskiej. Niestety nie pamiętam nazwiska icon_sad.gif. W każdym razie przepisałam sobie z jego pracy, którą opublikował gatunki wraz z temp. zimowania.
Fragesia murieliae: -27 stopni
Fragesia yulongshanensis: - 29 stopni
Fragesia nitida: -27 stopni (nawet do -30 stopni)
Phyllostachys aureosulcata: - 25,2 stopni
Phyll. bissetti: -25 stopni
Phyll. humilis: - 22 stopni
Phyll. nigra: - 17 stopni
Phyll. nuda: - 26,7 stopni
Phyll. viridiglaucescens: -21,6 stopni
Phyll. vivax: - 20 stopni
Pleioblastus humilis: -21 stopni
Pleioblastus shibuyanus: -25 stopni
Pl. variegatus : -22 stopni
Pl. pygmaeus: - 19 stopni
Pl. auricomus: - 22 stopni
Pseudosasa japonica: -20 stopni (ale owijany, osłaniany przeżył nawet - 27 stopni)
Sasa palmata: - 21 stopni
Sasa kurilenss: -25,8 stopni
Sasa nipponica: -25 stopni
Sasa veitchii: - 21 stopni
Sasella ramosa: -26 stopni

Podawane temperatury dotyczą okazów posadzonych w idealnych warunkach, w osłoniętym miejscu

Poza bambusami jest kilka gatunków traw, które je "udają". Np. miskant "Gigantheus", lasecznica: Arundo donax, Pogonatherum panicum (zimuje raczej w cieplejszych rejonach Polski, np. w Poznaniu)
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...