Skocz do zawartości

zapotrzebowanie domu na ciepło


Recommended Posts

Cytat

Jest jeszcze taka kategoria paliw stałych zwanych biomasą (m.in. pelety). Ale o nich pewnie Pan nie słyszał. Czy one też w UE są obłożone akcyzą.
Podawanie 0,1kg/h byłoby potrzebne w domach wybudowanych wg Pana koncepcji.
W domach posiadających sporą bezwładność cieplną nie ma problemu z "przechowaniem na później" sporej ilości energii bez pogorszenia komfortu. Poza tym tak się składa, że te piece, czy kotły na pelety są wyposażone w precyzyjna automatykę, która pozwala dopasować wytwarzaną ilość ciepła do jego zapotrzebowania.
Jeżeli zapotrzebowanie domu na ciepło do ogrzewania będzie na poziomie 30kWh/m2 rocznie i dodatkowo będzie podgrzewana woda dla 4 osób, to w domu 130m2 koszty eksploatacji przy takim kotle wyniosą ok. 700zł-1000zł, przy zużyciu 1200-1500kg peletów (50-60 worków po 25kg).


30kWh/m2 w domu 150m2 to 20dg /h - też chyba niemożliwe, też automatykę zastepuje kumulacja - Nie Szanowny do domów izolowanych centralnego Pan nie zaszczepi. Ile Pan liczy za załadowanie worka? ja już niedługo a moja mama już od dawna 25 kG nie poniesie.
Link do komentarza
Cytat

Taki kocioł działa dokładnie tak samo jak ogrzewanie elektryczne – dokładnie tak samo. Wcale nie musi działać w sposób ciągły.
Jak jest taka potrzeba, to się automatycznie rozpala, lub wygasza.
Tak więc jest możliwe aby spalał nawet 10g/h


Czyli pomiar temperatury z dokładnością do 0.1 st. w każdym pomieszczeniu, programowanie stref dzień/noc ogrzewanie zadaniowe... brak strat na zasobniku, brak cyrkulacji ciepła - brak obsługi - precyzyjne uwzględnianie zysków w każdym pomieszczeniu... No może bez tego... ale poza tym idealnie to samo.
Link do komentarza
Cytat

dobrze panie wielki myślicielu icon_smile.gif
1.Skoro jest pan takim ekspertem, czy mogę się do pana zwracać z moimi problemami? Wierzę że będzie pan w stanie mi pomóc.

2.Ja zmieniam zdanie? Tak. I to świadczy o tym że się uczę i potrafię zmienić zdanie. Zanim zacznę budowę, zmienię zapewne jeszcze nie raz. Pan jest wielkim ekspertem, więc zdania zmieniać nie musi.

3.Co złego jest w moich tematach? Zapewne nie dostanę odpowiedzi. Ot, czepił się pan i wymądrza. Ja nie ukrywam że jestem laikiem. Może moje tematy wydają się śmieszne bo czasem pytam o banalne sprawy. Ale jak nie wiem, to pytam.

4.Nikogo nie obrażam. Jest pan właścicielem forum, że pan się tak ciska o ten wątek? Na forum jest z tysiąc rozmytych wątków. Pan się czepia tylko tego.


Ad1. Musisz najpierw sprecyzować jaki masz problem - na razie to Ty jesteś jeden duży problem i nie wiadomo o co chodzi.
Ad2. Oznaka że ktoś się czegoś uczy, nauczył jest wtedy gdy ktoś zmienił poglądy ze "starych" na "nowe" pod wpływem nowej wiedzy, nowych faktów, okoliczności i wyciągnął z tego słuszne wnioski co absolutnie nie dotyczy Twojego przypadku - Ty zmieniasz ciągle warunki wstępne /wymagania/ a to nie świadczy bynajmniej o zdobytej wiedzy a jedynie o tym że nie wiesz czego chcesz i "plączesz się w zeznaniach".
Ad3. Przeczytaj swoje pytania problemowe i oceń sposób formułowania pytań a zrozumiesz.
Ad4. Forum (budowlane) powinno służyć wymianie zdań / informacji: na precyzyjnie zadane pytanie - precyzyjna odpowiedź - nie czepiam się wątku tylko Twoich niesprecyzowanych problemów ale tylko po to byś się wysilił i umiejętnie przedstawił swój problem: np. mam 250 tyś. zł. i własną działkę, chcę wybudować dom o powierzchni uźytkowej 130 m2, w czasie ..np.8 m-cy do stanu zamieszkania. Nie mam w pobliżu gazu, wody, kanalizacji, prądu. Proszę o pomoc w zaprojektowaniu domu zużywającego <30 kwh/m2/rok mieszczącego się kwotowo w 230 tyś. zł. Przedstawieniu sposobu ogrzewania budynku z zaletami i wadami tych metod. NIE ZAMIERZAM BRAĆ KREDYTU a owe 250 tyś. musi wystarczyć na całą inwestycję. Na opłaty miesięczne mogę przeznaczyć 500, 600 ... 1000 zł.
Link do komentarza
Ja tam jestem normalnym człowiekiem, a w związku z tym różnica (wahania) temperatur w pomieszczeniach, rzędu 1 stopnia nie robi mi różnicy – bez względu na rodzaj ogrzewania.

Również nie jestem zbyt „zmiennym” i raz ustalone strefy temperatur w pomieszczeniach, raczej nie wymagają interwencji 0,1 stopnia z częstotliwością 1 sek.

Nie jestem też próżnym człowiekiem, aby przed znajomymi chwalić się, że mam super dokładny system ogrzewania, regulujący temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia.

Nie mam ani takiej potrzeby, ani konieczności.
Link do komentarza
Cytat

- Ty zmieniasz ciągle warunki wstępne /wymagania/ a to nie świadczy bynajmniej o zdobytej wiedzy a jedynie o tym że nie wiesz czego chcesz i "plączesz się w zeznaniach".



czy to oznacza że jest szansa, że przestanie pan odwiedzać moje wątki? Mogę mieć nadzieje?

Cytat

Ad4. Forum (budowlane) powinno służyć wymianie zdań / informacji: na precyzyjnie zadane pytanie - precyzyjna odpowiedź - nie czepiam się wątku tylko Twoich niesprecyzowanych problemów ale tylko po to byś się wysilił i umiejętnie przedstawił swój problem: np. mam 250 tyś. zł. i własną działkę, chcę wybudować dom o powierzchni uźytkowej 130 m2, w czasie ..np.8 m-cy do stanu zamieszkania. Nie mam w pobliżu gazu, wody, kanalizacji, prądu. Proszę o pomoc w zaprojektowaniu domu zużywającego <30 kwh/m2/rok mieszczącego się kwotowo w 230 tyś. zł. Przedstawieniu sposobu ogrzewania budynku z zaletami i wadami tych metod. NIE ZAMIERZAM BRAĆ KREDYTU a owe 250 tyś. musi wystarczyć na całą inwestycję. Na opłaty miesięczne mogę przeznaczyć 500, 600 ... 1000 zł.



pan naprawdę ma się za narcyza icon_biggrin.gif i zbawcę świata.

Na koniec (mam nadzieje) naszej miłej dyskusji, polecam oglądnąć scenę z filmu CK Dezerterzy. Scena nosi tytuł: lekcja patriotyzmu. (bez problemu do znalezienia w internecie).
Polecam godnej uwadze, to co przy samym końcu tej sceny, mówi frajter Kania icon_smile.gif

Pozdrawiam i czekam na kolejne prowokacje. Proszę założyć wątek: vega1 zmora tego forum. Obiecuje wziąć czynny udział w dyskusji.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

czy to oznacza że jest szansa, że przestanie pan odwiedzać moje wątki? Mogę mieć nadzieje?


Oczywiście, jeśli tylko przestaniesz MĄCIĆ na forum lub gdy dorośniesz - nie wiem tylko co nastąpi prędzej...
Pozdrawiam ..
i życzę przemyśleń nad budową a nie nad tekstami filmowymi, no chyba że te komiksy już jakieś piętno odcisnęły czy coś...
Link do komentarza
dlaczego mnie pan nie zgłosi do administracji forum? Skoro mące, to zamiast bić piane na klawiaturze, proszę coś z tym zrobić. I dlaczego się pan tak ukrywa na tym forum? Z CBA czy CBŚ?

Prośba do moderatora, aby oczyścił ten temat z całej mojej dyskusji z trollem internetowym tedi1 gdyż w znaczny sposób zanieczyściła wątek.
Link do komentarza
Cytat

Ja tam jestem normalnym człowiekiem, a w związku z tym różnica (wahania) temperatur w pomieszczeniach, rzędu 1 stopnia nie robi mi różnicy – bez względu na rodzaj ogrzewania.

Również nie jestem zbyt „zmiennym” i raz ustalone strefy temperatur w pomieszczeniach, raczej nie wymagają interwencji 0,1 stopnia z częstotliwością 1 sek.

Nie jestem też próżnym człowiekiem, aby przed znajomymi chwalić się, że mam super dokładny system ogrzewania, regulujący temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia.

Nie mam ani takiej potrzeby, ani konieczności.


Histereza termostatu jest w praktyce x 3 ( są systemy że i 5x) w pomieszczeniu a 1 st cieplej to 6% drożej.
Im lepiej dom izolowany tym mniejsza musi być bezwładność i większa precyzja.
Z tym, że Szanowny Panie - wyprodukowanie termozaworu mechanicznego do grzejnika o czułości ponizej 1 stopnia to duża "gimnastyka" i koszt , natomiast w elektronice to naprawde ten sam układ elektroniczny z NTC -
Link do komentarza
Jak 10 lat temu ustawiłem termostaty na kaloryferach, tak ich nie ruszałem nawet przy tej bardzo ostrej zimie. Mieszkam (jeszcze) w bloku z wielkiej płyty, ale „unowocześnionej”. Temperaturą wody w obiegu, steruje czujnik pogodowy.

Dokładnie takie samo rozwiązanie może być zastosowane przy kotłach na biomasę.

Wszystkie te oszczędności ze sterowania z dokładnością 0,1 stopnia z okresu zimowego, mój dom nadrobi w lecie, bo nie będzie musiał być schładzany.
Link do komentarza
Cytat

Ja tam jestem normalnym człowiekiem, a w związku z tym różnica (wahania) temperatur w pomieszczeniach, rzędu 1 stopnia nie robi mi różnicy – bez względu na rodzaj ogrzewania.

Również nie jestem zbyt „zmiennym” i raz ustalone strefy temperatur w pomieszczeniach, raczej nie wymagają interwencji 0,1 stopnia z częstotliwością 1 sek.

Nie jestem też próżnym człowiekiem, aby przed znajomymi chwalić się, że mam super dokładny system ogrzewania, regulujący temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia.

Nie mam ani takiej potrzeby, ani konieczności.

U mnie jest podobnie. Termostat pilnuje, aby temperatura nie spadła poniżej 21 st. C. Grzeję praktycznie tylko w II taryfie (poza grudniem i styczniem, kiedy dopuściłem pracę pompy ciepła także w I taryfie). W czasie grzania górnym ograniczeniem jest temperatura 22 st. C. Dzisiaj nad ranem temperatura zewnętrzna spadła do -3st. C. W domu rano było 21,5st. C. W tej chwili dzięki sporym oknom skierowanym na południe słońce nagrzało pomieszczenia do 22,5st. C.
Posadzka ma po nocnym grzaniu jeszcze ok. 22 st. C. Dzisiaj w nocy prawdopodobnie ogrzewanie się już nie włączy (temperatura w pomieszczeniu musiałaby spaść do 21,5st. C).
W małym domu stosowanie stref, o których pisze TB mija się z celem. Izolacyjność ścian wewnętrznych w porównaniu z izolacyjnością przegród zewnętrznych jest na tyle mała, że prędzej czy później temperatury w pomieszczeniach się wyrównują, zwłaszcza przy otwartych drzwiach wewnętrznych. Niewielką zasługę w wyrównaniu temperatur ma także wentylacja.
No i kolektory słoneczne wreszcie pokazują co potrafią - temperatura w zasobniku przekroczyła 55st. C, a to jeszcze nie koniec dnia.
Link do komentarza
Cytat

U mnie jest podobnie. Termostat pilnuje, aby temperatura nie spadła poniżej 21 st. C. Grzeję praktycznie tylko w II taryfie (poza grudniem i styczniem, kiedy dopuściłem pracę pompy ciepła także w I taryfie). W czasie grzania górnym ograniczeniem jest temperatura 22 st. C. Dzisiaj nad ranem temperatura zewnętrzna spadła do -3st. C. W domu rano było 21,5st. C. W tej chwili dzięki sporym oknom skierowanym na południe słońce nagrzało pomieszczenia do 22,5st. C.
Posadzka ma po nocnym grzaniu jeszcze ok. 22 st. C. Dzisiaj w nocy prawdopodobnie ogrzewanie się już nie włączy (temperatura w pomieszczeniu musiałaby spaść do 21,5st. C).
W małym domu stosowanie stref, o których pisze TB mija się z celem. Izolacyjność ścian wewnętrznych w porównaniu z izolacyjnością przegród zewnętrznych jest na tyle mała, że prędzej czy później temperatury w pomieszczeniach się wyrównują, zwłaszcza przy otwartych drzwiach wewnętrznych. Niewielką zasługę w wyrównaniu temperatur ma także wentylacja.
No i kolektory słoneczne wreszcie pokazują co potrafią - temperatura w zasobniku przekroczyła 55st. C, a to jeszcze nie koniec dnia.


Ja nie piszę o starym budownictwie, tylko o nowym, energooszczędnym. Mojej mamie też jest dobrze bez komputera i komórki... i za nic na świecie jej nie przekonam.
Link do komentarza
Cytat

Ja nie piszę o starym budownictwie, tylko o nowym, energooszczędnym. Mojej mamie też jest dobrze bez komputera i komórki... i za nic na świecie jej nie przekonam.

A co to ma wspólnego z moim tekstem, który Pan zacytował? Jak na razie, to Pan pisze bajki o takim budownictwie, bo z rzeczywistością ma to niewiele wspólnego.
Link do komentarza
Szanowny Panie - kiedyś coś było o stratach typu 10% w stosunku do instalacji niecentralnej. - Oczywiście zadałem pytanie ile to kWh - bo... zużycie bywa różne a oddawanie ciepła przez zasobnik i rurki (nie tam gdzie potrzeba czyli straty) są raczej stałe. No i wyszło, że dom 150m2 zużył 19 000kWh- 2800zł gaz i 1100 prąd .
Jak Pan widzi w/w straty w domu 150m2 który jest tak zaizolowany, że zużyje 3000kWh?
Ma Pan zbudować samochód palący 4 litry na 100km. Ma Pan do dyspozycji napędy
– centralny gaźnikowy (zużywa na biegu jałowym 4 litry /h
- wielopunktowy wtrysk ( na biegu jałowym 0.5 litra /h
- elektryczny ( nie zużywa nic na biegu jałowym)
Czy nie sądzi Pan, że z pierwszym napędem zadanie jest niewykonalne niezależnie od reszty?
Czy sądzi Pan, że gdybym nie miał racji byłbym tak atakowany przez ludzi od centralnego?
Gdybym był na miejscu Pana HenoKa i wiedział, że mój adwersarz pisze bajki – Powiedziałbym sobie : a niech truje – zrobi sobie ktoś tak – zapłaci ogromny rachunek, wkurzy się na dyskomfort ! Opisze to na forum – wybije Brzeczkowskiemu resztę zębów… i przyjdzie do mnie po instalację.
Ale tak nie jest. A działam już 20 lat – np. pierwszy w 1990 roku zacząłem montować rekuperatory (najpierw swoje – co zrozumiałe- potem KOSSa czy ELGE)
Gdyby Pan HenoK nie czuł , że mam rację – nie atakowałby tak. Gdybym nie montował niecentralnego ogrzewania na co dzień – niebyłym taki pewny siebie.
Link do komentarza
Dlaczego zwalcza się izolowanie domów? Otóż idąc od góry:
Państwo czerpie dochody z VAT-u i akcyz - ponieważ jest monopolistą w "nośnikach" - nie jest zainteresowane by płacić za ogrzewanie 4-5 x mniej i by zrezygnować z gazu... umowy są tak podpisane, że musimy za gaz płacić nawet jak go nie odbierzemy.
Politechnika - absolwenci - tematu niecentralnych ogrzewań nie ma - bo tam są potrzebni elektronicy, poza tym politechnika realizuje zadania sponsora czyli Państwa.
Muratory itp. Przeniesienie kosztów budowy z "rynku instalacyjnego" na izolacje nie leży w interesie żyjących z reklamy bo izolacja tak naprawdę ma znikomą ilość reklam ( wszędzie jest jednakowa i każdy kupuję ją najbliżej budowy)
Takim Panom jak JBZ czy HenoK - no nie znają sie na tym, więc sie tego boją - tak jak starsi ludzie komputerów.
Na 15kW/m2 zależy wyłącznie inwestorom, ale ci niewiele mają kontakt z absolwentem politechniki z Muratorem
Link do komentarza
Cytat

Politechnika - absolwenci - tematu niecentralnych ogrzewań nie ma - bo tam są potrzebni elektronicy, poza tym politechnika realizuje zadania sponsora czyli Państwa.
Muratory itp. Przeniesienie kosztów budowy z "rynku instalacyjnego" na izolacje nie leży w interesie żyjących z reklamy bo izolacja tak naprawdę ma znikomą ilość reklam ( wszędzie jest jednakowa i każdy kupuję ją najbliżej budowy)
Takim Panom jak JBZ czy HenoK - no nie znają sie na tym, więc sie tego boją - tak jak starsi ludzie komputerów.
Na 15kW/m2 zależy wyłącznie inwestorom, ale ci niewiele mają kontakt z absolwentem politechniki z Muratorem


Panie Tomaszu, tak się głupio składa, że mam dyplom magistra inżyniera budownictwa otrzymany po ukończeniu Politechniki, ale mam też dyplom technika elektronika w specjalności elektryczna i elektroniczna automatyka przemysłowa.
Ciekawe jakim wykształceniem z dziedziny elektroniki Pan możne się pochwalić, że jest Pan (w swoim mniemaniu), tak wybitnym znawcą elektrycznych systemów grzewczych, regulatorów elektronicznych, zasad automatycznej regulacji temperatury?
Moim zdaniem wiedza Pana w tej dziedzinie jest więcej niż skromna, bo gdyby było inaczej, to wiedziałby Pan, że regulacja dwustanowa, jaką Pan proponuje, jest najbardziej prymitywnym sposobem regulacji, obarczonym największymi wahaniami temperatury.

Niedawno proponował Pan 100W/m2, a teraz zmienił Pan to na 15kW/m2.
Czy Pan w ogóle wie o czym Pan pisze?
Link do komentarza
Cytat

Gdyby Pan HenoK nie czuł , że mam rację – nie atakowałby tak. Gdybym nie montował niecentralnego ogrzewania na co dzień – niebyłym taki pewny siebie.

Po prostu nie mogę przejść obojętnie obok, gdy widzę kolejne Pana kłamstwa, manipulacje, totalny brak wiedzy.

Podobno zajmował się Pan też montażem kolektorów słonecznych i pomp ciepła. Przy ich sprzedaży zapewne z taką sama pewnością siebie zachwalał je Pan inwestorom, jak teraz wiesza Pan na nich psy (bo stały się konkurencją dla oferowanych przez Pana systemów).
Link do komentarza
Powiem tak. Doradzałem swojemu przyjacielowi w doborze sytemu grzewczego do jego domu około 200m2 powierzchni ogrzewanej.
Doradziłem mu pompę ciepła.
Zawarliśmy dość dziwne porozumienie. Oszacowałem, ze pompa ciepła nie zużyje energii elektrycznej więcej niż 5.000kWh na ogrzanie do temperatury (średniej) około 22 stopnie i ilości CWU nie więcej niż 36m3.(mieszkają stale 2 osoby + co drugi „łykend” 2)
Pompa wraz ze wszelkimi pompami obiegowymi jest na osobnym podliczniku. Przed CWU też zainstalowaliśmy wodomierz.
Układ był taki, że jeśli zużycie będzie wyższe, to ja płacę różnicę, a jeśli mniejszy, to On x 2. Za te pieniądze „przegrany” stawia kolację w Chorwacji.
W tym roku będziemy konsumować nasze „zobowiązanie” mamy równowartość prawie 2.500 kun i nie ja, jestem sponsorem mimo, że odpuściłem (nie przeliczyłem) większego o 7m3 zużycia CWU.
I to za 1 sezon grzewczy.
Link do komentarza
Cytat

Po prostu nie mogę przejść obojętnie obok, gdy widzę kolejne Pana kłamstwa, manipulacje, totalny brak wiedzy.

Podobno zajmował się Pan też montażem kolektorów słonecznych i pomp ciepła. Przy ich sprzedaży zapewne z taką sama pewnością siebie zachwalał je Pan inwestorom, jak teraz wiesza Pan na nich psy (bo stały się konkurencją dla oferowanych przez Pana systemów).


Zaczynam zawsze od siebie... To po pierwsze ! Po drugie z pomp ciepła zrezygnowałem w czasach gdy o energooszczędności się nie mówiło, zrobiłem to dla komfortu, co niecentralne to nie centralne! Energooszczędność wyszła przy izolacji.
Link do komentarza
Cytat

Powiem tak. Doradzałem swojemu przyjacielowi w doborze sytemu grzewczego do jego domu około 200m2 powierzchni ogrzewanej.
Doradziłem mu pompę ciepła.
Zawarliśmy dość dziwne porozumienie. Oszacowałem, ze pompa ciepła nie zużyje energii elektrycznej więcej niż 5.000kWh na ogrzanie do temperatury (średniej) około 22 stopnie i ilości CWU nie więcej niż 36m3.(mieszkają stale 2 osoby + co drugi „łykend” 2)
Pompa wraz ze wszelkimi pompami obiegowymi jest na osobnym podliczniku. Przed CWU też zainstalowaliśmy wodomierz.
Układ był taki, że jeśli zużycie będzie wyższe, to ja płacę różnicę, a jeśli mniejszy, to On x 2. Za te pieniądze „przegrany” stawia kolację w Chorwacji.
W tym roku będziemy konsumować nasze „zobowiązanie” mamy równowartość prawie 2.500 kun i nie ja, jestem sponsorem mimo, że odpuściłem (nie przeliczyłem) większego o 7m3 zużycia CWU.
I to za 1 sezon grzewczy.


Szanowny Panie - jak wykazały moje obserwacje i wyliczenia pompa ciepła świetnie sprawdza się przy dużym zużyciu wody i ciepła . ja zajmuje się wyłącznie domami energooszczędnymi.
Ponieważ (chciał nie chciał) 20 lat siedzę w największym centrum budowlanym (Bartycka) mam kontakt z najróżniejszymi ludźmi. Przychodzą pogadać, pożalić się... itp Powiem krótko - solary i pompa ciepła z ich reklamami (energia za darmo) tak działają, że zużycie wody jest często większe nawet 3 razy od tych co grzeją gazem czy prądem. To tak działa na psychikę, że ludzie przestają oszczędzać!
A dom 200m2 powinien być tak zaizolowany by zużył przy niecentralnym 4000kWh…
Link do komentarza
Cytat

Szanowny Panie - jak wykazały moje obserwacje i wyliczenia pompa ciepła świetnie sprawdza się przy dużym zużyciu wody i ciepła . ja zajmuje się wyłącznie domami energooszczędnymi.
Ponieważ (chciał nie chciał) 20 lat siedzę w największym centrum budowlanym (Bartycka) mam kontakt z najróżniejszymi ludźmi. Przychodzą pogadać, pożalić się... itp Powiem krótko - solary i pompa ciepła z ich reklamami (energia za darmo) tak działają, że zużycie wody jest często większe nawet 3 razy od tych co grzeją gazem czy prądem. To tak działa na psychikę, że ludzie przestają oszczędzać!




TB, najmądrzejszy Twój post jaki czytałem!!! Poważnie. Zgadzam się w 100%!!!
Ja u siebie zrobiłem lepszy "myk" aby mniej zużywać na cwu icon_wink.gif, bo jak jest 5 bar w instalacji to korzystają z cwu na maksa czyli wlaśnie z tych 5 barów a więc zmniejszyłem na 2 bary icon_smile.gif. Teraz nie narzekają na ciśnienie, choć ponad 2 x mniejsze, kąpia się tyle samo czasu a zużycie 2 x mniejsze. Wniosek- jak się ma tak się korzysta mimo że inaczej tez by wystarczyło. A generalnie uważam że 1 -1,5 bara by im wystarczyło, może jeszcze zmniejszę ale tyle to już może stwarzać problemy przy spłukiwaniu kabiny przy jej myciu- za słaby strumień juz może być bo teraz jest tak akurat.


vega, zapomnij o PCi. Nie zwroci Ci się NIGDY przy tak malym domu, izolowanym normowo, no chyba że całą instalację grzewczą wra z z PCi zrobisz za ok 15000-20000 zł lub cwu zużywasz ze 200 l/dziennie i będziesz tyle zużywał przez następne 15 lat, codziennie icon_smile.gif

pzdr
Link do komentarza
Cytat

vega, zapomnij o PCi. Nie zwroci Ci się NIGDY przy tak malym domu, izolowanym normowo, no chyba że całą instalację grzewczą wra z z PCi zrobisz za ok 15000-20000 zł lub cwu zużywasz ze 200 l/dziennie i będziesz tyle zużywał przez następne 15 lat, codziennie icon_smile.gif

pzdr



pompa za 9 koła Vitocal 160-a. Do tego ekopiec na pellet za 7 koła. Teraz nie wiem co masz na myśli cała instalacja. Bo podłogówka kosztuje, ale ona ma być tak czy owak, bez względu na to czy będę grzał pompą czy innym źródłem. Więc chyba w 20 się zmieszczę. No jeśli nie, to proszę mnie poprawić.

Do tego w domu, jak już wcześniej pisałem będą 2 akwaria po 1000 litrów każde z temperaturą wody 28 C'. Nie wiem ile to potrafi oddać do otoczenia (długość szyby 2 metry), ale teraz mam jedno 1000 litrów w mieszkaniu i w zimie kaloryfery były praktycznie skręcane na 0. Oczywiście blok bardzo ciepły, nowe okna itd.
Link do komentarza
Cytat

pompa za 9 koła Vitocal 160-a. Do tego ekopiec na pellet za 7 koła. Teraz nie wiem co masz na myśli cała instalacja. Bo podłogówka kosztuje, ale ona ma być tak czy owak, bez względu na to czy będę grzał pompą czy innym źródłem. Więc chyba w 20 się zmieszczę. No jeśli nie, to proszę mnie poprawić.

Do tego w domu, jak już wcześniej pisałem będą 2 akwaria po 1000 litrów każde z temperaturą wody 28 C'. Nie wiem ile to potrafi oddać do otoczenia (długość szyby 2 metry), ale teraz mam jedno 1000 litrów w mieszkaniu i w zimie kaloryfery były praktycznie skręcane na 0. Oczywiście blok bardzo ciepły, nowe okna itd.




Czekaj, poj... mi sie icon_smile.gif, caly czas biorę PCI do grzania a Ty masz ją tylko do cwu ale to nic nie zmienia, NIE kalkuluje sie chyba że zuzywasz jak pisałem 200 l/d. Tak samo razem go grzania + cwu- PCI się nie kalkuluje w tylu %-ach ile % stanowią domy o użytkowej < ok. 130 m2 i zużyciu cwu max. ok. 150 l/d.

pzdr
Link do komentarza
spoko, to i ja doprecyzuje. Ja chcę tą pompą do CWU grzać dom. Czyli Vitocal 160-a będzie u mnie podpięty pod CO.
Jedynie poza sezonem grzewczym, będę jej używał do grzania CWU. Póki co, prowadzę wymianę poglądów z panem od Viessmanna, i póki co jest sceptycznie nastawiony. Ja sam wiem że podejmę spore ryzyko. Ale jestem ciekawy i jestem w stanie zaryzykować. Gdyby się udało, to chyba grzał bym swój dom bardzo tanio icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

spoko, to i ja doprecyzuje. Ja chcę tą pompą do CWU grzać dom. Czyli Vitocal 160-a będzie u mnie podpięty pod CO.
Jedynie poza sezonem grzewczym, będę jej używał do grzania CWU. Póki co, prowadzę wymianę poglądów z panem od Viessmanna, i póki co jest sceptycznie nastawiony. Ja sam wiem że podejmę spore ryzyko. Ale jestem ciekawy i jestem w stanie zaryzykować. Gdyby się udało, to chyba grzał bym swój dom bardzo tanio icon_smile.gif




Ok, to dalej- jeśli rożnica w kosztach miedzy calością bez PCi a calością z PCi będzie wynosić więcej niż ok. 10 000-15000 zł to się NIE opłaca!!. A juz dawanie PCI do grzania i jeszcze drugie źródło- kocioł to wg mnie niepotrzebne wydatki. Po co dwa źródła ciepła? Jednego nie jesteś pewny?
A poza tym jak chcesz PCi do cwu wykorzystać do c.o.?

pzdr
Link do komentarza
chcę wpiąć CO w wężownice która normalnie służy do podpięcia kolektorów do pompy. Czyli zamiast dodawać jej ciepła, ja będę jej zabierał. Vitocal 160-a zasysa około 250 m3/h i minimalna temperatura powietrza to +2 C'. Tyle powietrza o wyższej nawet temperaturze, wywala wentylacja z reku. A nawet jeśli mniej, to ewentualne niedobory miałem w planach wziąć z GWC. Pytanie tylko teraz, związane z tytułem wątku. Jakie zapotrzebowanie na ciepło będzie miał mój dom i czy moc tej pompy wystarczy aby ogrzewać podłogówką dom?
Link do komentarza
Cytat

Myli Pan zużycie z mocą zamontowanego ogrzewania na m2 --- Panie Henryku spokojnie! 100W/m2 np ogrzewania podłogowego a 15kWh/m2 to zużycie w/w kabla dzięki świetnej izolacji.
A co do reszty wypowiedzi... to już uzasadniłem jej przyczyny.

To się nazywa mieć tupet !! Samemu wypisywać bzury, a innym wmawiać że się mylą. To nie ja napisałem te 15kW/m2, tylko Pan, zresztą dubeltowo - na dwóch Forach interentowych jednocześnie :
https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...ost&p=86493
http://www.forumbudowlane.pl/vt/0/0/index....p=122293#122293
Link do komentarza
Cytat

To się nazywa mieć tupet !! Samemu wypisywać bzury, a innym wmawiać że się mylą. To nie ja napisałem te 15kW/m2, tylko Pan, zresztą dubeltowo - na dwóch Forach interentowych jednocześnie :
https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...ost&p=86493
http://www.forumbudowlane.pl/vt/0/0/index....p=122293#122293


Naprawdę nie odróżnia Pan zamontowanych 100W/m2 od zużycia 15kWh/m2 ? Aż się wierzyć nie chce.
Link do komentarza
Cytat

Naprawdę nie odróżnia Pan zamontowanych 100W/m2 od zużycia 15kWh/m2 ? Aż się wierzyć nie chce.

Ja doskonale te sprawy odróżniam, ale Pan ma z tym jak widać problemy, bo napisał Pan :
Cytat

Na 15kW/m2 zależy wyłącznie inwestorom, ale ci niewiele mają kontakt z absolwentem politechniki z Muratorem



Link do komentarza
Cytat

chcę wpiąć CO w wężownice która normalnie służy do podpięcia kolektorów do pompy. Czyli zamiast dodawać jej ciepła, ja będę jej zabierał. Vitocal 160-a zasysa około 250 m3/h i minimalna temperatura powietrza to +2 C'. Tyle powietrza o wyższej nawet temperaturze, wywala wentylacja z reku. A nawet jeśli mniej, to ewentualne niedobory miałem w planach wziąć z GWC. Pytanie tylko teraz, związane z tytułem wątku. Jakie zapotrzebowanie na ciepło będzie miał mój dom i czy moc tej pompy wystarczy aby ogrzewać podłogówką dom?



Hmmm icon_rolleyes.gif , wężownica dostosowana z solarów do cwu moze zda egzamin jako wężownica do c.o. ...
1. 250 m3/h z reku to Ci zimą nie będzie lecieć
2. Ale jak PCi pracuje na +2oC to może wystarczy na zewnętrznym praca z pomoca grzałki
3. GWC musi być spory aby caly sezon grzewczy dawał CI temp. większą niż 2oC przy przepływie 250 m3/h
4. Wentylator z PCi nie pociagnie 250 m3/g przez GWC, musisz miec wspomaganie a wentylator to dodatkowe koszty eksploatacyjne i dobrze dobrany wentylator w szeregu aby nie popaliły się nawzajem
5. I najważniejsze z tego co widzę to jej moc to ok 1,5 kW. Wg mnie to mało jak na 130 m2 nawet dla ocieplonego domu na cele grzewcze.

Poza tym powyższe punkty dzialają na dodatkowy "-" oplacalności PCi mimo iż nawet bez nich opłacalności nie ma!

pzdr


PS Właśnie dziś Ja, któryego drażni forowanie PCi nawet w metodologi ŚE doradziłem wstępnie znajomej PCi ale ma mieć dom 175 m2 użytkowej i ponoć dużo wody zużywać i dom ociepla normatywnie. Na razie to wstępna rada ale zwracam na to uwage aby ktoś nie pomyślal że neguję TOTALNIE PCi.

pzdr



HenoK,
ogrzewanie od 21.03 jest wyłączone, tego dnia zakończyłęm sezon grzewczy- wydałem 440 zł.
W tym jest miesiąc suszenia celowego na ktore poszlo dodatkowo ok 200 kWh (liczyłem bo tak ustawiłem).
Prądu zużycie zmniejszylem za marzec do 10,2 kWh/dobę po zakupie koniecznym nowej energooszczędnej pralki i zoptymalizowaniu działania zmywarki oraz zmianie cisnienia w cwu icon_smile.gif.
Obecnie w kwietniu mam też dziennie ok 10 kWh.

Pasywniak jak nic icon_smile.gif. A parę rzeczy mam do zrobienia co zmniejszy niektóre "mostki" jeszcze.

A u Ciebie jak?



pzdr
Link do komentarza
j-j widzę że gadasz z sensem i to całkiem z sensem. Powiedz mi więc co mi się opłaci lepiej? Myślałem że gdyby udało mi się z tym Vitocalem, to naprawdę grzał bym bardzo tanio. Czego więcej chcieć?

Tylko tak jak piszesz, obawiam się czy moc tej pompy jest wystarczająca. A z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę te moje dwa potężne akwaria. One jednak sporo ciepła oddadzą.
Dodatkowo w razie "w" zamierzam założyć ten ekopiec na pellet.
Link do komentarza
Cytat

HenoK,
ogrzewanie od 21.03 jest wyłączone, tego dnia zakończyłęm sezon grzewczy- wydałem 440 zł.
W tym jest miesiąc suszenia celowego na ktore poszlo dodatkowo ok 200 kWh (liczyłem bo tak ustawiłem).
Prądu zużycie zmniejszylem za marzec do 10,2 kWh/dobę po zakupie koniecznym nowej energooszczędnej pralki i zoptymalizowaniu działania zmywarki oraz zmianie cisnienia w cwu icon_smile.gif.
Obecnie w kwietniu mam też dziennie ok 10 kWh.

Pasywniak jak nic icon_smile.gif. A parę rzeczy mam do zrobienia co zmniejszy niektóre "mostki" jeszcze.

A u Ciebie jak?

Jak to wychodzi u mnie możesz poczytać w moim dzienniku budowy na FM (jak Ci się uda znaleźć).
Pisałem o tym także dzisiaj : https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...ost&p=86258
Wychodzi u mnie spore zapotrzebowanie na energię elektryczną "pozagrzewczą" (12-14kWh/dobę, co miesięcznie daje 180-200zł). Muszę poszukać przyczyn tego stanu rzeczy. Podejrzewam tu "pełnoletnią" już lodówkę i komputery.
Koszt ogrzewania i ciepłej wody nie powinien przekroczyć 1100-1300zł / rok, ale dokładniej to będę mógł napisać po całym roku używania nowej pompy ciepła i kolektorów słonecznych.

Do poprawienia zawsze się coś znajdzie.
Link do komentarza
Cytat

A z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę te moje dwa potężne akwaria. One jednak sporo ciepła oddadzą.

To ciepło z akwariów nie jest za darmo. Jeżeli będziesz dom ogrzewał energią elektryczną, to nie będzie to miało większego znaczenia (chociaż można tu sporo zaoszczędzić grzejąc tylko w II taryfie), ale przy innym rodzaju ogrzewania warto ogrzewanie tych akwariów połączyć z systemem ogrzewania domu (np. tym kotłem na pelety).
Tak jak napisał j-j nie ma sensu dublować systemów w tak małym domu. U siebie mam pompę ciepła glikol-woda i żadnych dodatkowych grzałek, kominków, pieców.
Link do komentarza
oczywiście, każde akwarium to grzałka 300W + 150W oświetlenie które też ciepła oddaje sporo. Ale to moje hobby, więc tego nie wliczam bo teraz mieszkam w bloku i też płacę.

Chodzi mi tylko o to, ile tego ciepła one oddadzą? Czy wystarczająco dużo, że ten Vitocal 160 może dać radę? Grzanie akwariów w II taryfie raczej odpada. Chociaż trzeba by zrobić doświadczenie, jakie wahania temperatury będą. Moje ryby są raczej z tych delikatnych więc może się to okazać niemożliwe.
Link do komentarza
Cytat

oczywiście, każde akwarium to grzałka 300W + 150W oświetlenie które też ciepła oddaje sporo. Ale to moje hobby, więc tego nie wliczam bo teraz mieszkam w bloku i też płacę.

Chodzi mi tylko o to, ile tego ciepła one oddadzą? Czy wystarczająco dużo, że ten Vitocal 160 może dać radę? Grzanie akwariów w II taryfie raczej odpada. Chociaż trzeba by zrobić doświadczenie, jakie wahania temperatury będą. Moje ryby są raczej z tych delikatnych więc może się to okazać niemożliwe.


Jeżeli akwarium jest w pomieszczeniu ogrzewanym, to tyle ciepła ile do niego dostarczysz tyle też oddadzą ogrzewając pokój. Jak chcesz się dowiedzieć ile zużywają, to zainwestuj w licznik energii, np. taki http://www.allegro.pl/item986374846_watomi...ii_ag82_fv.html i wszystkiego się dowiesz.

Co do potrzebnej mocy do ogrzewania, to musisz to policzyć. Z wystarczającą dokładnością zrobisz to za pomocą darmowego programu OZC lub któregoś z programów do sporządzania certyfikatów energetycznych budynków.
Bez takich obliczeń będziesz błądził, i każdy szarlatan typu TB będzie Ci wciskał, że potrzebujesz 100W/m2 (ostatnio pisał nawet o 15kW/m2 icon_wink.gif ). Pompa ciepła sprawdzi się, jeżeli potrzebujesz dużej ilości ciepłej wody. Jeżeli tak jak j-j wystarczy Ci 80 litrów na dobę, to możesz z niej zrezygnować.
Link do komentarza
Ja rozumiem koncepcję vega 1 tak:
Pompa ciepła „produkuje” CWU i w okresach przejściowych ogrzewa pomieszczenia. Kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej „wydajności PCi, uruchamiane jest ogrzewanie kotłem na biomasę. W tym czasie PCi niejako „odzyskuje” ciepło z powietrza wentylacyjnego na potrzeby „produkcji” CWU.

Widzę jednak pewne „niebezpieczeństwa” z tym związane:
1. Ta PCi ma nominalną moc 1,5kW i zbiornik 280l. Aby ten zbiornik podgrzać i to w sprzyjających warunkach potrzeba około 10godzin pracy PCi. Ile ta PCi będzie pracowała na CWU, zależy jednak od jej poboru.
2. Przy założeniu, że zużycie CWU wynosi koło 140l, pozostaje zapas mocy około 1kW – czyli tyle będzie ta PCi mogła przeznaczyć na ogrzewanie pomieszczeń w okresach przejściowych. Oczywiście z założeniem, pracy ciągłej (24 godziny)
3. Moim zdaniem, producent, raczej nie przewidział takiej sytuacji, aby ta PCi pracowała w sposób ciągły.
4. Założenie, że w czasie pracy kotła na biomasę, ta PCi będzie odzyskiwała ciepło z powietrza wentylacyjnego, też niesie za sobą pewne ryzyko, bo wymagany przepływ powietrza, to około 2003/h. Pytanie skąd będzie je czerpała? Jeśli ma być wentylacja mechaniczna, to mniejszy problem, ale z reguły w okresie zimowym intensywność wentylacji jest mniejsza od 100m3. Pozostaje sprawa automatyki w tym zakresie.
5. Założenie, że w tym czasie PCi będzie pracowała na zasadzie rekuperatora jest błędne, bo to ciepło zużyte do CWU musi wyprodukować rzeczony kocioł na biomasę – a co więcej taki układ „wymusza” zbędą (moim zdaniem) intensywność wentylacji, a to z kolei powoduje konieczność dodatkowej pracy kotła CO.
Link do komentarza
Cytat

Widzę jednak pewne „niebezpieczeństwa” z tym związane:


Pewnym rozwiązaniem tych problemów jest wykorzystanie GWC, tylko czy w takiej sytuacji nie prościej zastosować pompę ciepła glikol-woda? Mankamentem jest tu brak na rynku pomp ciepła glikol-woda o małej mocy. Przy domu o małym zapotrzebowaniu na ciepło wystarczyłaby pompa ciepła o mocy grzewczej 3kW (zakładając jej pracę w zimie przez 24h). Taka pompa ciepła wymagałaby niewielkiego dolnego źródła (np. wymiennik poziomy o długości 150-200m).
Mogłaby to być np. taka pompa : http://www.abatronic.pl/pompa_ciepla_woda_woda.html
Link do komentarza
to może jeszcze inaczej. W okresie nazwijmy go "grzejnym" grzanie wody użytkowej, przejął by elektryczny przepływowy podgrzewacz wody. Wtedy Vitocal 160 miałby za zadanie tylko ogrzać dom. Po sezonie, prostym sposobem przełączamy instalację tak, że pompa produkuje CWU ( i tak co roku). To niezbyt skomplikowane, nawet dla mnie.

Co do powietrza. Nawet jeśli w zimie wentylacja wyprodukuje tylko 100 m3/h powietrza odpadowego, to drugie pół mogę jej dostarczyć z GWC. Myślę że 150 m3/h GWC jest spokojnie w stanie wyprodukować do wymaganej temperatury.

Przyszedł mi jeszcze jeden pomysł na "ładowanie" GWC. Skoro ekopiece mają mechaniczny wyrzut spalin czyli zakładam że tam jakiś silniczek się kręci i wydala powietrze, to można by to wykorzystać. Poprowadzić rurę wylotową od tego ekopieca wzdłuż rury z GWC (w bliskiej odległości). Wtedy spaliny zostawią ciepło w ziemi tuż obok rury która z kolei ma za zadanie ogrzać zimne powietrze. Pytanie tylko, czy ekopiec ma na tyle mocy żeby wypchać spaliny rurą załóżmy 10 metrową.
Link do komentarza
Cytat

Przyszedł mi jeszcze jeden pomysł na "ładowanie" GWC. Skoro ekopiece mają mechaniczny wyrzut spalin czyli zakładam że tam jakiś silniczek się kręci i wydala powietrze, to można by to wykorzystać. Poprowadzić rurę wylotową od tego ekopieca wzdłuż rury z GWC (w bliskiej odległości). Wtedy spaliny zostawią ciepło w ziemi tuż obok rury która z kolei ma za zadanie ogrzać zimne powietrze. Pytanie tylko, czy ekopiec ma na tyle mocy żeby wypchać spaliny rurą załóżmy 10 metrową.

Niepotrzebnie całość komplikujesz. Poczytaj tutaj : https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...ost&p=87067
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A ja się zastanawiał czemu czuć dym jak sąsiad pali i to dwa piętra niżej albo czemu tak czuć smażone nie moje 🤣 Jak widać dodatkowe otwory kanału wentylacyjnego 😁   Jak to zrobić dobrze ? Ponownie pakuł napchać i zapianować?
    • Ja też muszę, ale jak się pomyśli i odpowiednio przygotuje - to nie jest to takie upierdliwe... Właśnie spakowałem trzy worki (plastik, papiery i te niesegregowalne) i wiadereczko na bio... Spacerek na śmietnik i - załatwione... wiadereczko umyte, suszy się i zaraz wróci do szafki, w którym stoją w sumie cztery wiadereczka po 28 litrów pojemności... Zupełnie wystarczają na tydzień... no, bio trochę częściej, w zależności od zawartości wiadereczka...  
    • Konstrukcja tych pomp IBO FP4 powoduje , że nieco dłużej wytrzymają po wystąpieniu suchobiegu, ale też należy je wyłączyć. Lepiej zastosować dodatkowe urządzenie automatycznie wyłączające pompę po wystąpieniu suchobiegu. Jest ich wiele na rynku ,różnych producentów. np,    https://b2b.omnigena.pl/sterowania-i-zabezpieczenia/1878-opc59-sterownik-5907761103184.html (jeśli pompa ma silnik max 1,3kW)   https://aquatik.eu/14-ibopress-10-sterownik-wylacznik-pompy-hydroforu-suchobieg-ibo-press-10-p-697.html (jeśli pompa ma silnik max 2,2kW)   Można też w ogóle zmienić koncepcję i zamiast dużego zbiornika wybrać układ z pompą głębibową, falownikiem i niewielkim zbiornikiem buforowym. Falownik wyłączy pompę po suchobiegu. Koszt takiego zostawu z całkiem porządną pompą IBO odporną na piach to ok. 2 tys. zł.    
    • 🌟 Kim Jesteśmy? 🌟 Letyro to dynamiczna firma specjalizująca się w produkcji i montażu wysokiej jakości osłon okiennych. Nasze produkty są nie tylko funkcjonalne, ale także stylowe, nadając Twojemu domowi wyjątkowy charakter.   🔧 Co oferujemy? 🔧 Rolety Zewnętrzne: Chronią Twoje okna przed słońcem, zapewniając prywatność i kontrolę nad temperaturą w domu. Moskitiery: Zapomnij o niechcianych gościach w postaci owadów! Nasze moskitiery zapewniają swobodę korzystania z otwartych okien, bez ryzyka inwazji komarów czy much. Bramy Garażowe: Bezpieczne, wytrzymałe i łatwe w obsłudze – nasze bramy garażowe chronią Twój samochód i mienie przed niepożądanymi intruzami. Parapety Wewnętrzne: Dodaj stylu i elegancji do swojego wnętrza dzięki naszym parapetom wewnętrznym, dostępnym w różnorodnych wzorach i kolorach.   Nasza strona www: rolety Rzeszów
    • Niezła gromadka. Ja muszę segregować w mieszkaniu. To dopiero przerąbana sprawa -.-
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...