Witam Brać okienną i Wszystkich Czytelników
Pozwólcie, że sprostuję kilka ewidentnych przeinaczeń, aby nikogo z szukających porad nie wprowadzać w błąd.
Z góry podreślam, że moją intencją nie jest reklama czy bicie piany, lecz wyprostowanie pewnych faktów.
Na początek:
Praktycznie każda instrukcja montażu dopuszcza zamocowanie mechaniczne:
- na kotwy, czyli blachy montażowe
- dyble, czyli śruby przewiercane przez ościeżnicę
O wyborze sposobu mocowania decyduje monter! (ew. pomiarowiec), gdyż to on udziela gwarancji na wykonane prace.
Oczywiście, jeden jak i drugi sposób musi być poprawny w całości, czyli np. właściwy dobór kołków do materiału.
W niektórym przypadku, np. Illbruck MOWO czy CBM nie ma wyboru sposobu kotwienia i pozostaje tylko montaż na śruby przez ramę.
Takie życzenia należało przedstawić przed podpisaniem umowy a nie przy montażu.
Teraz już jest najczęsciej za późno z kilku powodów, mianowicie:
- nikt nie wozi ze sobą ciepłych parapetów do kazdego systemu na każdy montaż, żeby być przygotowanym, bo "klient sobie może zażyczyć"
- ciepły parapet jest zwykle wyższy (ok. 60-65 mm) niż listwa podparapetowa mająca z reguły 30 mm, więc po prostu teraz się nie zmieści- należało wcześniej zmniejszyc okna
- pod ciepły parapet musi być idealny poziom, bowiem nie wolno go wyrównywać klinami- należy go wkleić np. na klej do styropianu na równą powierzchnię
- ciepły parapet kosztuje niemałe pieniądze i nikt go gratisowo nie dorzuci....
Dostępne sposoby montażu czy asortymentu dodatkowego powinny być przedstawione i omówione przed podpisaniem umowy.
Za chleb czy kiełbasę kiedy płacimy? W sklepie czy przelewem po zjedzeniu, pod warunkiem, że nam smakowało? A co będzie jak smakowało tylko połowie rodziny?
Opcja jest taka, żeby trzymać się warunków umowy, która jasno powinna określać termin płatności oraz postępowanie w przypadku reklamacji, czyli tzw. wad istotnych.
Sposób czy normy używane do oceny szyb, profili czy montażu również powinny być opisane na umowie i być wyznacznikiem tego, czy coś się kwalifikuje do reklamacji czy nie.
Sprzedawca czy monter ma również ustawowe terminy na ustosunkowanie się do zgłoszonych usterek, więc nie może tego ot tak sobie, odpuścić. Na takie postępowanie również są metody.
Dla przykładu skrócone kryteria odbioru szyb, które są podobne u większości producentów
https://glassolutions.pl/sites/glassolutions.eu/files/2018-03/quality criteria PL.pdf
Spokojnie, mozna otwierać bez obaw poprawnie zamontowane okno w stanie surowym.
Ta opinia "przypięta" jest bardzie do wymian okien, gdzie zaleca się w miarę delikatne używanie aby tynk zdążył związać zanim popęka...