Skocz do zawartości

Aktywni na Forum

Posty wysoko ocenione

Showing content with the highest reputation on 15.10.2015 We wszystkich kategoriach

  1. Mój błąd. Nie zwróciłem uwagi czy diody są ze wspólna katodą czy anodą. Choć dla Ciebie to bez praktycznego znaczenia. Wspólna jest ta ścieżka oznaczona "+" pozostałe R, G, B są rozdzielone. i to właściwie ścieżki "-". Równie dobrze może być odwrotnie. Wszystkie "ścieżki" taśmy są jej przewodami roboczymi i wszystkie są obciążone prądem 12 V. Natężenie jest tylko różne. Poszczególne ścieżki R, G, B są tak samo ścieżkami zasilającymi jak ta oznaczona "+". Wszystko co napisałem wcześniej odnośnie sposobów połaczenia zasilacza, sterownika, wzmacniaczy i taśm pozostaje w mocy. Moim zdaniem najbezpieczniejszy układ to równoległe połączenie 3 wzmacniaczy i zasilanie 2 lub 3 taśm z każdego z nich. Jeżeli masz trochę doświadczenia w lutowaniu, możesz sam porobić połaczenia z taśmamu. Jeżeli nie – lepiej kup złączki. I koniecznie zasilacz stabilizowany. Zwykłe (niestabilizowane) mogą byc np. dla halogenów2 ale LED są zbyt wrażliwe na poziom napięcia.
    1 point
  2. Przyjacielowi poleca się podłogówkę (po całości). Wrogowi system mieszany (grzejniki + podłogówka). Kumatemu przyjacielowi, można wspomnieć o ogrzewaniu ściennym.
    1 point
  3. Zaraz wytłumaczę, bo podstawowe zasady elektrotechniki są w gruncie rzeczy proste jak budowa cepa Podstawowa uwaga na początek: W obwodzie prądu stałego, który tu mamy, obciążone prądem roboczym są obie żyły przewodu zarówno "+" jak i "-". W taśmie LED namiastkami porządnych żył w przewodzie są właśnie te cieniutkie "ścieżki". W taśmie LED najbardziej obciążona będzie właśnie ścieżka "-", bo jest wspólna dla wszystkich 3 ścieżek barw (R, G, B). Właśnie nią w Twoim przykładzie popłynie prąd o natężeniu 3 A. Ścieżkami poszczególnych barw będą płynąć prądy po 1 A (każdą ścieżką). Sposób obliczania obciążenia prądem jest prosty. Odcinek 5 m taśmy to: 7,2 W/m × 5 m = 36 W mocy (wszystkie diody w taśmie) Moc jest iloczynem napięcia i natężenia prądu, przy czym w tym obwodzie napięcie nominalne jest wartością stałą i wynosi 12 V. Stąd: 12 V × 3 A = 36 W albo jak kto woli 36 W : 12 V = 3 A Prąd przypadający na każdy z kanałów barwnych i w efekcie obciążajacy ich ścieżki na taśmie będzie odpowiednio mniejszy, mamy 3 kolory, więc: 3 A : 3 = 1 A To oczywiście tylko na ścieżkach "+", bo w ścieżce "-", jako wspólnej, obciążenia się sumują. W ramach przypomnienia wiadomości szkolnych: 1 wat mocy to po prostu 1 wolt × 1 amper: 1 V × 1 A = 1 W Stąd żeby zwiększyć moc prądu musimy podnieść albo napięcie, albo natężenie prądu. I już wiadomo dlaczego mamy linie wysokiego napięcia Przy tych taśmach LED których "ścieżki" mają b. mały przekrój natężenie prądu jest sprawą zasadniczą. Ze względu na występowanie oporu elektrycznego przy przepływie prądu i związane z tym wydzielanioe ciepła. Przewód grzeje się proporcjonalnie do natężenia przepływającego prądu i odwrotnie proporcjonalnie do własnej powierzchni przekroju. Mówiąc po ludzku: żeby przewód się nadmiernie nie nagrzewał (potencjalnie aż do spalenia) to jeżeli zechcemy przesyłać nim prąd o większym natężeniu, musimy zwiększyć jego przekrój. A w taśmie przekrój "ścieżek" jest stały, więc lepiej nie układać jej w zbyt długich odcinkach po kilkanaście metrów. Bo to oznacza większą moc, a więc i większe natężenie prądu. Drugi problem to spadek napięcia wraz ze wzrostem długości taśmy. Tu znowu winowajcą jest opór elektryczny. A na zmiany napięcia diody są bardzo wrażliwe i wraz z jego spadkiem gwałtownie maleje ich jasność. Niestety, "ścieżki" są cieniutkie (ok. 0,2 mm2 przekroju), więc i spadek napięcia znaczny. Dlatego lepiej nie przekraczać tej standardowej długości 5 m taśmy i robić zasilaanie obustronne, o czym już pisałem poprzednim razem. Mam nadzieję, że teraz już wszystko jest jasne.
    1 point
This leaderboard is set to Warszawa/GMT+02:00
×
×
  • Utwórz nowe...