Foryk Napisano 24 czerwca 2009 Udostępnij #1 Napisano 24 czerwca 2009 Jak przygotować podłoże pod kostkę brukową? Link do komentarza
Poz-Bruk Napisano 24 czerwca 2009 Udostępnij #2 Napisano 24 czerwca 2009 Nawierzchnia z kostki brukowej współpracuje z podłożem przenosząc na nie obciążenia dynamiczne, zatem jej trwałość w istotnym stopniu zależy od prawidłowo zaprojektowanej i wykonanej podbudowy. Zaleca się wykonywanie podbudowy z materiałów niespoistych na wcześniej zagęszczonym podłożu gruntowym. Jej grubość jest uzależniona od lokalnych warunków gruntowych oraz przeznaczenia nawierzchni. Tam, gdzie nawierzchnia będzie obciążana wyłącznie ruchem pieszym i rowerowym wystarczy podbudowa grubości 15-20 cm. W przypadku obciążania nawierzchni ruchem kołowym warstwa ta nie powinna być mniejsza niż 30-40 cm. Należy także uwzględnić warstwę mrozoodporną, której grubość dopasować należy do lokalnych warunków przemarzania gruntu. Projekt nawierzchni winien obejmować też odpowiednie zabezpieczenie przed wodami opadowymi i zapewnić możliwość jej swobodnego odprowadzenia z warstwy mrozoodpornej. Bezpośrednio pod nawierzchnią z kostki brukowej należy wykonać warstwę podsypki piaskowej grubości 3-5 cm. Do podsypki wykorzystuje się miałki i sypki piasek. Wyrównując podsypkę należy pamiętać o zachowaniu projektowanego spadku poprzecznego oraz o uwzględnieniu ok. 1 cm ponad projektowany poziom warstwy na zagęszczenie. Link do komentarza
Mathir Napisano 8 lipca 2009 Udostępnij #3 Napisano 8 lipca 2009 A jakich zasad trzeba przestrzegać łącząc kostkę z systemami odwodnień liniowych np. ACO? Link do komentarza
Jan_13 Napisano 9 lipca 2009 Udostępnij #4 Napisano 9 lipca 2009 Co sprawia, że na kostce brukowej pojawiają się jasne wykwity? I jak je usunąć? A może reklamować towar? Link do komentarza
Marek Żelkowski Napisano 13 lipca 2009 Udostępnij #5 Napisano 13 lipca 2009 Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"? Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 16 lipca 2009 Udostępnij #6 Napisano 16 lipca 2009 Cytat A jakich zasad trzeba przestrzegać łącząc kostkę z systemami odwodnień liniowych np. ACO? Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce. Cytat Co sprawia, że na kostce brukowej pojawiają się jasne wykwity? I jak je usunąć? A może reklamować towar? Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu. Link do komentarza
KAROI Napisano 19 lipca 2009 Udostępnij #7 Napisano 19 lipca 2009 Impregnacja kostki brukowej:http://www.mj.com.pl/index.php?wiad=20http://www.logismarket.pl/bautech/impregna...26266095-p.html Link do komentarza
NOTO Napisano 25 sierpnia 2010 Udostępnij #8 Napisano 25 sierpnia 2010 Jak długo działa ta impregnacja ? Link do komentarza
BLECHERT.Hurtownia granitu Napisano 27 listopada 2010 Udostępnij #9 Napisano 27 listopada 2010 Cytat Jak długo działa ta impregnacja ? Impregnacja kostki daje efekt wizualny taki jakby kostka była mokra np. po deszczu. Po pewnym czasie efekt "mokrości" zanika, wtedy możesz ponownie zaimpregnować. Link do komentarza
Jolka3 Napisano 5 grudnia 2010 Udostępnij #10 Napisano 5 grudnia 2010 Cytat Impregnacja kostki daje efekt wizualny taki jakby kostka była mokra np. po deszczu. Po pewnym czasie efekt "mokrości" zanika, wtedy możesz ponownie zaimpregnować. Ale ile (jak długo) trwa to zanikanie? Tak circa? Link do komentarza
fugidobruku Napisano 7 grudnia 2010 Udostępnij #11 Napisano 7 grudnia 2010 (edytowany) Cytat Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"? "Prawidłowe" to bardzo szerokie pojęcie. Na pewno dobre będzie wypełnienie spoin pomiędzy kostkami specjalną zaprawa żywiczną zapewniająca wodoprzepuszczalność ale też stabilność nawierzchni, brak chwastów i koniec z problemem wnoszenia piasku np. z tarasu do pomieszczeń. Polecem stronę fugidobruku.pl Jan Mazurkiewicz Edytowano 7 grudnia 2010 przez fugidobruku.pl (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Zaradna Napisano 18 września 2011 Udostępnij #12 Napisano 18 września 2011 Cytat Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"? Są różne zaprawy do fugowania kostki brukowej - polecają żywiczne - ale bardzo drogie. Ja znalazłam tanią zaprawę Baumit NaturFuge (22zł do 28 zł za 25 kg). Jest to piasek z jakąś substancją zlepiającą, ale nie jest to cement! Po zmoczeniu i wyschnięciu ładnie twardnieje, nie wyrasta na tym trawa, a jest przepuszczalna dla wody. Są 2 rodzaje: do fug wąskich (1-8 mm) i do fug szerokich. Kolor jasny, piaskowy (innych nie ma)Ja do zafugowania 20 m2 tarasu z drobnej kostki Picola z wąskimi fugami zużyłam tylko 3 worki. Wygląda ładnie - polecamNota bene kupiłam aż 6 worków, więc mogę komuś odstąpić za bezcen 3 worki - jeśli sobie odbierze własnym samochodem (Zielonka k/Warszawy)[attachment=11503:Baumit_NaturFuge.pdf] Baumit_NaturFuge.pdf Baumit_NaturFuge.pdf Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 18 września 2011 Udostępnij #13 Napisano 18 września 2011 To jak ta hurtownia się nazywa gdzie można dostać towar za bezcen Link do komentarza
Zaradna Napisano 12 października 2011 Udostępnij #14 Napisano 12 października 2011 Cytat To jak ta hurtownia się nazywa gdzie można dostać towar za bezcen Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.plAle powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 13 października 2011 Udostępnij #15 Napisano 13 października 2011 Cytat Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.plAle powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl. Obecnie ta cena wzrosła do 26,2 w sklepie ARTBUD i 28.89 w sklepie ICMARKET.Zakup o, którym mowa był bardzo okazyjny. Albo mowa o cenie netto 21,30 (26,20 brutto). Link do komentarza
racer Napisano 14 października 2011 Udostępnij #16 Napisano 14 października 2011 Pytanie mam o cenę usługi - położenia kostki brukowej i granitowej. Ile płacicie za metr i inne dodatki? ALbo ile powinno się płacić? 1 Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 17 października 2011 Udostępnij #17 Napisano 17 października 2011 Cytat Pytanie mam o cenę usługi - położenia kostki brukowej i granitowej. Ile płacicie za metr i inne dodatki? ALbo ile powinno się płacić? Cennik usługi kompletnej jedenj z firm w pobliżu Warszawy - jest juz jakiś punkt zaczepienia.Tu natomiast cennik samego materiału. Z usługą wychodzi taniej niż towar + usługa oddzielnie.Tu cena usługiProszę wyszukać na stronie sekwencję "Układanie kostki" 6. i 5. pozycja od dołu strony.Tu jeszcze jeden cennik usług/produktów dla porównania. Ceny zbliżone. 1 Link do komentarza
piotrde2806 Napisano 23 lutego 2012 Udostępnij #18 Napisano 23 lutego 2012 Moje pytanie:Mam podwórko gdzie leży ziemia polna,kamienista. Zrobiłem murek wokół okna piwnicznego wystający ok.20cm ponad powierznię gruntu na podwórku. Na wysokości tego murku (oczywiście odliczając grubość kostki) chcę ułożyć kostkę brukową. Jak powinienem przygotować podłoże? Jest człowiek, który mi wmawia, że muszę zerwać warstę ziemi, która jest teraz na podwórku i dopiero wysypać piasek lub żwir, tylko ile ja wydam pieniędzy żeby to wykonać? Przecież jak to zerwę to zrobi mi się warstwa 40cm - weź i to wysyp! Czy to ma sens? przecież ta ziemia jest ubita, jak wysypię 20cm piasku lub żwiru to nie wystarczy? Prosze o lojalną odpowiedź. Pozdrawiam! Link do komentarza
Gość stach Napisano 23 lutego 2012 Udostępnij #19 Napisano 23 lutego 2012 Przeczytaj ze zrozumieniem drugi post w tym temacie - jest dość stary, ale ujmuje podstawy Link do komentarza
BLECHERT.Hurtownia granitu Napisano 23 lutego 2012 Udostępnij #20 Napisano 23 lutego 2012 Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.Czy teraz łatwiej ogarnąć temat? Link do komentarza
piotrde2806 Napisano 23 lutego 2012 Udostępnij #21 Napisano 23 lutego 2012 Cytat Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.Czy teraz łatwiej ogarnąć temat? Rzeczywiście kałuża stoi w tym miejscu, ale myślalem, że podnosząc teren i robiąc spadek od domu w głąb podwórka ok.5m pozbędę się tej kałuży a i po kostce woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki. Jeśli chodzi o pkt.1 to dla mnie najrozsądniejsze. Akurat dom postawiony mam w dołku, dookoła teren się podnosi, fundament mam na 60cm, więc chciałem podnieść trochę teren przy fundamencie robiąc spadek w stronę, w mojej sytuacji, lasu.Jak z tą warstwą ziemi? Należy ją zrywać mimo tego że chcę rozpocząć podłoże pod kostkę właśnie od tej wysokości, która jest teraz? Link do komentarza
Gość stach Napisano 24 lutego 2012 Udostępnij #22 Napisano 24 lutego 2012 Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie Link do komentarza
piotrde2806 Napisano 24 lutego 2012 Udostępnij #23 Napisano 24 lutego 2012 Cytat Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie Bardzo Ci dziękuję za te wyjaśnienia. Postaram się jeszcze dziś wrzucić zdjęcie mojego podwórka. Może z niego da się więcej wyczytać. Link do komentarza
Professionalist Napisano 4 marca 2012 Udostępnij #24 Napisano 4 marca 2012 Cytat Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu. Szanowni koledzy, co do nalotów = wykwitów - kwestia ta nie tylko jest regulowana przez producentów lecz przede wszystkim przez obowiązującą w Polsce i Unii Europejskiej normę 1338. Stoi w niej napisane że wykwity są uważane za nie istotne, gdyż nie mają wpływu na właściwości techniczne wyrobu. To tylko w celu sprecyzowania. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się