Skocz do zawartości

Kanały wentylacyjne na jętkach a ocieplenie na strychu


Recommended Posts

Witam,

Mam wykonaną instalacje rekuperacji. Rekuperator w pomieszczeniu użytkowym ogrzewanym. Duża część kanałów wentylacyjnych jest rozłożona na jętkach i ocieplona 2-3 cm wełną z aluminiowym ekranem. Strych nie będzie użytkowy (graciarnia) i nieogrzewany. Zabieram się za zamówienie materiałów na ocieplenie dachu. Jaką koncepcję ocieplania wybrać:

1. Ocieplać dach do kalenicy (minusem tego jest dodatkowy koszt ocieplenia np. jedną warstwą wełny, u mnie 15 cm)

2. Nie ocieplać do kalenicy tylko dodatkowo zaizolować przewody np. 15-20 cm wełny (+ ewentualnie na to folia by nie pyliło + styropian jaki został po elewacji) - rozwiązanie wydaje się być tańsze. Ocieplony będzie tylko sufit (jętki + wełna pod jętkami)

Proszę forumowiczów o podzielenie się opiniami, doświadczeniami. Edytowano przez Adam82 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Ocieplenie dachu nad strychem nieogrzewanym służy wyłącznie ochronie przed nadmiernym nagrzewaniem w okresie letnim - izolację ciepłochronną zapobiegającą ucieczce ciepła z części mieszkalnej układa się bowiem na stropie ogrzewanych pomieszczeń. Typowy układ warstw "na jętce" to:
  • folia paroszczelna;
  • ocieplenie z wełny gr. min. 20 cm;
  • folia paroprzepuszczalna;
  • pokrycie podłogi strychu z desek na legarach.

Rury wentylacyjne umieszcza się w warstwie ociepleniowej, a strych powinien być wentylowany - np. przez otwory w ścianach szczytowych.
Link do komentarza
Cytat

Ocieplenie dachu nad strychem nieogrzewanym służy wyłącznie ochronie przed nadmiernym nagrzewaniem w okresie letnim - izolację ciepłochronną zapobiegającą ucieczce ciepła z części mieszkalnej układa się bowiem na stropie ogrzewanych pomieszczeń. Typowy układ warstw "na jętce" to:

  • folia paroszczelna;
  • ocieplenie z wełny gr. min. 20 cm;
  • folia paroprzepuszczalna;
  • pokrycie podłogi strychu z desek na legarach.

Rury wentylacyjne umieszcza się w warstwie ociepleniowej, a strych powinien być wentylowany - np. przez otwory w ścianach szczytowych.


Dziękuję za informacje.
Czyli sugeruje Pan takie rozwiązanie (proszę mnie poprawić jeżeli źle to zrozumiałem) na jętce ułożyć folię paroszczelną, na to legary i pomiędzy wełna, polem folia paroprzepuszczalna. Kanały wentycyjne z racji tego że są na jętkach to były w warstwie ocieplenia. To rozumiem że płytak gipsow musiałaby być pod jętkami na stelażu.
Mam pytanie czy wtedy zamiast desek na legarach można na legary dać płytę osb? I czy przestnień między płytą gipsową a folią paroszczelną wentylować? Edytowano przez Adam82 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Układ warstw stropu na jętkach ma zabezpiecza/ograniczać przed wnikaniem pary wodnej w ocieplenie a także umożliwiać jej odparowanie do strefy nieogrzewanej. W przypadku ułożenia wełny między jętkami folię paroszczelną układa się bezpośrednio pod płytami g-k, a w przypadku "nagich stropów" na deskach sufitowych (widocznych).

Niezależnie od tego od zewnątrz wełnę przykrywa się folią paroprzepuszczalną, zapewniają takie pokrycie podłogowe, które umożliwi odparowanie ewentualnej wilgoci. Poszycie z desek dzięki szczelinom na łączeniach jest przewiewne, natomiast płyta OSB stanowi przegrodę o niskiej paroprzepuszczalności i trzeba zapewnić w jakiś sposób wentylację przestrzeni nad folią paroprzepuszczalną (odsunięcie poszycia od legarów, wentylacja podpodłogowa).
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Czyli sugeruje Pan takie rozwiązanie (proszę mnie poprawić jeżeli źle to zrozumiałem) na jętce ułożyć folię paroszczelną, na to legary i pomiędzy wełna, polem folia paroprzepuszczalna. Kanały wentycyjne z racji tego że są na jętkach to były w warstwie ocieplenia. To rozumiem że płytak gipsow musiałaby być pod jętkami na stelażu.


Każdą wolną/pustą przestrzeń (także tą poniżej jętek, a w zasadzie pomiędzy jętkami a stelażem) warto wykorzystać na zwiększenie grubości ocieplenia dachu. W takim przypadku folia paroizolacyjna montowana jest na stelaż przed płytą gipsową !!! Co do samego ocieplenia - zwykle ocieplam do kalenicy. Strych (ponad jętkami) - wełna tylko pomiędzy krokwie z folią paroizolacyjną od wewnątrz. Takie rozwiązanie załatwia problem zabierania przez ocieplenie miejsca wewnątrz budynku i jednocześnie zwiększa skuteczność ocieplenia. Nabić na to płytę OSB to żaden koszt i prosta praca, a stryszek powstaje przyjemny. Co do wentylacji - jeśli dach zrobiony poprawnie, to w kalenicy, w polach pomiędzy krokwiami wylotowe kratki wentylacyjne.

Membrana paroprzepuszczalna pod poszycie podłogi ... przy moim rozwiązaniu nie stosuję - rozkładam po raz drugi folię paroizolacyjną, w zasadzie nie dla zamknięcia pary w ociepleniu (bo i skąd tam para ma się wziąć? a jeśli już przeniknie przez folię od dołu, to równie dobrze przeniknie przez folię od góry!) a po prostu dla idealnego odizolowania pomieszczenia przed drobinami wełny mineralnej.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...