Skocz do zawartości

Jak ocieplić dom od środka?


Gość Guest_Łukasz_*

Recommended Posts

Polecamy artykuł pt. Ocieplanie ścian, w całości zamieszczony pod adresem https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/795-czym-i-kiedy-ocieplac-sciany-zewnetrzne

Poniżej znajduje się fragment tego artykułu:

Metoda ocieplania ścian od wewnątrz

Układanie izolacji termicznej od środka domu to ostateczność. I najczęściej polega to na wybudowaniu wewnątrz budynku dodatkowych ścian szkieletowych, prawie takich jak w kanadyjczyku lub, jak w metodzie lekkiej-suchej. Ramy wykonuje się z listew drewnianych. Systemowych profili blaszanych (od ścianek działowych) nie powinno się stosować, ponieważ tworzyłyby mostki termiczne. Przestrzenie pomiędzy słupkami (listwami rusztu) wypełnia się materiałem termoizolacyjnym – najczęściej wełną mineralną lub włóknami celulozy. Od strony ściany mocuje się izolację wiatrochronną, a od środka pomieszczeń paroizolację, listwy dystansowe i okładzinę wewnętrzną z płyt gipsowo-kartonowych, paneli ściennych, desek boazeryjnych itp.

W budynkach ze ścianami o dobrej paroprzepuszczalności, czyli wykonanych z drewna, gliny czy muru pruskiego, tę dodatkową ściankę wewnętrzną należy ustawić w odległości 2-3 cm od właściwej przegrody. Utworzona w ten sposób szczelina powietrzna powinna być wentylowana. Jej zadaniem jest niedopuszczenie do zawilgocenia termoizolacji oraz zapewnienie naturalnych, w miarę stałych, warunków cieplno-wilgotnościowych ścianie zewnętrznej.

W budynkach ze ścianami o niskiej paroprzepuszczalności, np. murowanych z kamieni albo obłożonych cegłą klinkierową, można nie stosować szczeliny wentylacyjnej. Wtedy wystarczy dostawić zwykłą ściankę gipsowo-kartonową (może być na profilach blaszanych). Trzeba jednak pamiętać o zabezpieczeniu termoizolacji przed parą wodną znajdującą się w pomieszczeniach. Konieczne jest zatem ułożenie szczelnej paroizolacji oraz zadbanie o właściwą wentylację pomieszczeń.

Na co zwrócić uwagę?

Podczas ocieplania ścian starych domów najważniejsze jest zapewnienie ciągłości termoizolacji na połączeniach z innymi elementami budynku. Chodzi tu oczywiście o ściany fundamentowe lub piwniczne, podłogi na gruncie, stropy nad ostatnią kondygnacją czy dachy, jak również o właściwe wykonanie ocieplenia wokół otworów okiennych i drzwiowych. Jest to dość łatwe i niejako naturalne przy układaniu izolacji na zewnątrz budynku. Natomiast przy ocieplaniu domu od środka, właściwe rozwiązania zależą od wielu czynników i dlatego, za każdym razem powinny być opracowane indywidualnie. Najlepiej, żeby wszystkie detale były rozrysowane przez projektanta. W przeciwnym razie bardzo łatwo o błąd, który oznacza powstanie mostków termicznych. Jeśli będą to mostki liniowe np. na styku ze ścianą fundamentową, czy stropem to może się okazać, że cały wysiłek organizacyjny i finansowy, włożony w ocieplenie ścian, nie przyniesie spodziewanych rezultatów. Temperatura w pomieszczeniach zapewne nieco wzrośnie, ale jednocześnie w miejscach mostków termicznych może wykraplać się woda, powodując zawilgocenie ścian i termoizolacji.
Link do komentarza
Gość T.  Brzęczkowski
Dlaczego ekspert twierdzi,że w domach izolowanych PRAWIDŁOWO czyli od środka , ważne jest cytat" oraz zadbanie o właściwą wentylację pomieszczeń" czy w domach ocieplanych wentylacja jest mniej Ważna!!!!
Mostki termiczne!!! Toż to już jest parodia. Przecież w szkielecie udaje się pozbyć mostków termicznych przy oknach i drzwiach!!! To czemu to ma być trudne w domach izolowanych. A jak ekspert widzi pozbycie się mostka termicznego między izolacją termiczną poziomą w podłodze i pionową w ścianie!!! przy ociepleniu z zewnątrz. Czy fundament nie odprowadzi ciepła pod dom? Czy pierwsza warstwa ściany nie będzie miała temperatury fundamentu??
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość Gość
dom murowany można ocieplić od środka przyklejając do ściany płyty z wełny mineralnej lub ze styropianu podobnie jak to robimy od zewnątrz, przy prawidłowo działającej wentylacji ewszystko będzie O.K.
Link do komentarza
Gość Guest_T. Brzęczkowski_*
Nie załatwi!!! Wentylacja ma zapewnić komfort i nie powinna byc zbyt silna. A tylko przy zbyt suchym powietrzu wykraplanie "przeniesie" się za ścianę. Zawsze nalezy dać hydroizolacje.
Link do komentarza
Architekt dała propozycję: dać pierwszą warstwę ścian zewn. z Ytongu 20cm, a powyżej pustaki ceramiczne (MAX albo U) 18,8 cm. Ma to sens? Zdjęcia termograficzne z przykładowych domów pokazują, że taka ściana ma równomierną temperaturę również przy podłodze.

Boję się zawilgocenia Ytongu - dom bez piwnicy.
Link do komentarza
Gość T.  Brzęczkowski
Nie ma co się bać, to jest pewne.
Natomiast co do zdjęć, kilka pytań : Przy jakiej temperaturza na zewnątrz i wewnątrz były robione. Czy równa temperatura dotyczyła wewnętrznej czy zawnętrznej powierzchni ściany i jaka to była temperatura (ile stC)?
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Cytat

Architekt dała propozycję: dać pierwszą warstwę ścian zewn. z Ytongu 20cm, a powyżej pustaki ceramiczne (MAX albo U) 18,8 cm. Ma to sens? Zdjęcia termograficzne z przykładowych domów pokazują, że taka ściana ma równomierną temperaturę również przy podłodze.

Boję się zawilgocenia Ytongu - dom bez piwnicy.


Nie ma czego, w przypadku Ytonga wystarczy zadbać po prostu o izolację przeciwwilgociową na fundamentach, np. z papy, zapewniając tym samym ochronę murów przed podciąganiem wilgoci.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...