Sylvi Napisano 16 lipca 2007 Udostępnij #1 Napisano 16 lipca 2007 chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. Link do komentarza
Sławomir Napisano 16 lipca 2007 Udostępnij #2 Napisano 16 lipca 2007 Polecam Ci tę stronę http://www.budynkipasywne.pl/w serwisie budujemydom.pl znalazłem taką wypowiedź:Czy opłaca się budować dom energooszczędny?Na to pytanie trudno dać jednoznaczną odpowiedź. Budowa domu energooszczędnego na pewno będzie bardziej kosztowna niż podobnego budynku zaprojektowanego zgodnie z obowiązującymi normami. Ważne jest zatem, po jakim czasie dodatkowe wydatki mogą się zwrócić. Jednak to w dużej mierze zależy od aktualnych i prognozowanych cen nośników energii oraz od stopnia osiągniętej energooszczędności. Na pewno warto zainwestować w zwiększenie izolacyjności termicznej przegród zewnętrznych i wentylację z rekuperatorem. Dodanie kilku centymetrów wełny mineralnej lub styropianu to stosunkowo niewielki wydatek, a zyski w kosztach ogrzewania mogą dojść nawet do 30%. Podobnie jest z wentylacją z odzyskiem ciepła. Poniesione z tego tytułu dodatkowe koszty mogą się zwrócić już po 3-5 latach,czyli bardzo szybko. Natomiast inwestycje w okna o współczynniku U<1,0 W/(m2K), ogrody zimowe, kolektory słoneczne czy pompy ciepła trzeba za każdym razem rozpatrywać indywidualnie. Ich amortyzacja bowiem następuje zwykle po kilkunastu latach. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 lipca 2007 Udostępnij #3 Napisano 16 lipca 2007 Głównym problemem i oporem "budowlańców" przed domami energooszczędnymi jest cena Mniej zarobią. Są one poprostu tańsze. W domach izolowanych na poziomie 40 kWh/m2 rocznie , nie stosuje centralnego ogrzewania, więc i rynek instalacyjny jest im przeciwny. Koszt skutecznej izolacji termicznej jest niższy niż różnica między centralnym a niecentralnym. Ps W "doma pasywnych" często oszukują podając 10-15 kWh/m2 rocznie , nie wolno odzielać zużycia energii, przez tv, komputery, czy oświetlenie itp od ogrzewania. Link do komentarza
Sylvi Napisano 16 lipca 2007 Autor Udostępnij #4 Napisano 16 lipca 2007 ale jak to wygląda w praktyce, czy któryś z Panów budował, buduje lub zna kogos kto buduje taki dom? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 17 lipca 2007 Udostępnij #5 Napisano 17 lipca 2007 Zakładamy ogrzewanie i wentylacje, do takich: http://www.wentylacja.com.pl/projektowanie...nie.asp?ID=5060rzuty mogę przesłać. 40 cm wełny w ścianie, 40 cm styropiany w podłodze , 50 cm wełny w dachu + rekuperator... za to brak centralnego ogrzewania, tani zdrowy, i za 10 lat .... tani zdrowy..... i za 20 lat ...tani zdrowy... Link do komentarza
Sylvi Napisano 18 lipca 2007 Autor Udostępnij #6 Napisano 18 lipca 2007 Cytat Zakładamy ogrzewanie i wentylacje, do takich: http://www.wentylacja.com.pl/projektowanie...nie.asp?ID=5060rzuty mogę przesłać. 40 cm wełny w ścianie, 40 cm styropiany w podłodze , 50 cm wełny w dachu + rekuperator... za to brak centralnego ogrzewania, tani zdrowy, i za 10 lat .... tani zdrowy..... i za 20 lat ...tani zdrowy... w takim razie poproszę o rzuty, czy sam rekuperator wystarczy do ogrzania takiego domu? a dołożony kominek z rozprowadzanym powietrzem?? ( dom jest parterowy w użytkowym poddaszem, ok 100m2) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 19 lipca 2007 Udostępnij #7 Napisano 19 lipca 2007 http://www.isover.pl/article.php?p=o&article_id=146Budowanie dziś domów zużywających 150kWh/m2 rocznie, to ogromne ryzyko. nawet już i na naszych stronach 30 cm styropianu od gruntu 35cm wełny w ścianie i 40-50 cm wełny w dachu to zaczyna być normalka. Link do komentarza
bieszczady Napisano 21 października 2007 Udostępnij #8 Napisano 21 października 2007 40 cm styropianu w podłodze? A co będzie jak którejś wiosny woda mi to wszystko podmyje? Link do komentarza
Mikha Napisano 22 października 2007 Udostępnij #9 Napisano 22 października 2007 Nie wiem czy opłaca się dawać warstwę styropianu grubszą niż 10 cm - przecież i tak od pewnego momentu ilość (grubość warstwy) izolacji przestaje mieć poważniejsze znaczenie ... Link do komentarza
kamyk Napisano 10 listopada 2007 Udostępnij #10 Napisano 10 listopada 2007 Jedna rzecz mnie zaciekawia;jeśli mamy dom energooszczędny, ocieplony na full,a wiemy że klimat nam się nieco odmienia globalnie to czy za te 10- 20 lat nie będziemy się przypadkiem w takim domku topić z gorąca? Link do komentarza
Marcyśka Napisano 14 listopada 2007 Udostępnij #11 Napisano 14 listopada 2007 Cytat chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. Dom energooszczędny powinien mieć przede wszystkim zwartą bryłę czyli - najlepiej w kształcie sześcianu lub niezbyt wydłużonego prostopadłościanu i piętrowy (domy z poddaszem uzytkowym również). Niewskazane są domy o rzucie w kształcie litery H , L , kształcie krzyża itp. Wtedy straty ciepła będą najmniejsze. NAJLEPSZE SĄ DACHY PŁASKIE LUB DWUSPADOWE O MAŁYM KĄCIE NACHYLENIA. Przykładem jest dom kostka . Musi posiadać dobrą izolację . A to wszystko o czym mówią tutaj : 40 cm stryropianu i 40 cm wełny to sprawa sporna. Link do komentarza
Tendin Napisano 15 listopada 2007 Udostępnij #12 Napisano 15 listopada 2007 Cytat okna o współczynniku U<1,0 W/(m2K) Jakie to są okna? Link do komentarza
Mikha Napisano 15 listopada 2007 Udostępnij #13 Napisano 15 listopada 2007 Cytat NAJLEPSZE SĄ DACHY PŁASKIE LUB DWUSPADOWE O MAŁYM KĄCIE NACHYLENIA. Oj bardzo nie zgodziłbym się tu z Panią.Były co prawda u nas próby "wszczepienia" do Polski podobnych pomysłów - jednak życie bardzo negatywnie zweryfikowało takie pomysły.Proszę bowiem nie zapominać o tym, że w naszym klimacie pada również śnieg - bywa iż pada go bardzo dużo.Nie mówiąc już o tym, ze stromy dach dodaje uroku domowi Płaski dach - niepraktycznie i brzydko.Zaś same koszty wydaje mi się że bardziej zależą od docieplenia pomieszczeń poddasza niż od kształtu dachu. Link do komentarza
doktor Napisano 15 listopada 2007 Udostępnij #14 Napisano 15 listopada 2007 Tak oczywiście, ale kształt dachu też ma w tym wypadku znaczenie - ponieważ im więcej załamań na dachu i różnego rodzaju udziwnień tym więcej mostków termicznych, którymi ucieka ciepło i dostaje się zimno. Wiadomo, że ciepłe powietrze idzie do góry dlatego im niższy kąt nachylenia dachu tym lepiej pod względem energooszczędności. Link do komentarza
FHU KS Napisano 22 marca 2008 Udostępnij #15 Napisano 22 marca 2008 Izolacja ścian - współczynnik przenikania ciepła mniejszy niż U = 0,10 [W/K*m2]stolarka okienna - 0,5 [W/K*m2]max nasłonecznienie strona południowasystem wentylacji mechanicznej Link do komentarza
Bob-budowniczy Napisano 22 marca 2008 Udostępnij #16 Napisano 22 marca 2008 Cytat chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. Mam taki przykład z doświadczenia własnego.Kupiłem dom do remontu,ściany z cegły pełnej w przekroju-25cm,pustka 6cm,12cm,tynk zewnętrzny.Strop 7 cm suprema.W okresie grzewczym piec co chodził non stop na temp 60stopni aby utrzymać 20 stopni w domu. Ra chunki za gaz powalające.Obecnie mam ocieplenie 10 cm styropianu na ściany i 15 cm wełny na stropie.Piec dla utrzymania 20 stopni w domu chodzi 4-8 godz na dobę w zależności od temp na zewnątrz.Rachunki za gaz spadły proporcjonalnie.Teraz dołożę 15 cm wełny na strop .Bob Link do komentarza
sebo20 Napisano 22 marca 2008 Udostępnij #17 Napisano 22 marca 2008 a jak budowqac dom by był w miare energooszczedny i tani w utrzymnaiu?ja chc en p budowac iskierke co w niej zastosowqac by była ekonomiczna?czy ktos jo moze zbudowłą i wie ile gdzies kosztuje je utrzymanei w zimie? Link do komentarza
ebron Napisano 23 marca 2008 Udostępnij #18 Napisano 23 marca 2008 Witam sebo20,ja również przymierzam się do iskierki i też zastanawiam się co i jak zrobić,aby był energooszczędny-na pewno kolektory,myślałam o pmpie ciepła(ktoś mi powiedział,że są dotacje i do domów indywidualnych),moze rekuperator.Problem jednak w tym,ze nie wiem w jakiej technologii go zbudować...tradycyjnej-porotherm p+w,gotowe elementy drewniane,czy innej Link do komentarza
sebo20 Napisano 23 marca 2008 Udostępnij #19 Napisano 23 marca 2008 JA TO CHCE BUDOWAC Z POROTHERMU I DUZO OCIEPLENIA TEZ KOLEKTORY I REKUPERATOR A Z POMPY ZREZYGNOWąłEM ZA DUZE RYZYKO ZA DUZO SIE NACZYTAłEM SZUKA INNEGO ROZWIAZANIA CIEKAWE ILE TAKI DOM MOZE KOSZTOWAC,TYLE ZE JA CHCE TRPOCHE POWIEKSZYC TO ISKIERKE Link do komentarza
FHU KS Napisano 26 marca 2008 Udostępnij #20 Napisano 26 marca 2008 Budownictwo drewniane w systemie prefabrykacji, cena kształtująca się na poziomie około 1600-1800 zł +7% VAT za m2 powierzchni / cena obejmuje materiał, transport oraz robociznę – elewacja zew. wykończona w 100% łącznie z stolarką okienną, drzwiową, rynny, pokrycie dachowe dachówka Brass itp. / inne zalety to naszej technologii to : możliwość realizacji dowolnego projektu/ dokumentacja w technologii murowanej czy drewnianej, wybrany projekt adoptujemy pod kątem własnej technologii/, ponad 15 letnie doświadczenie na rynku niemieckim oraz skandynawskim, zgodność z normami DIN, certyfikat TUV, gwarancja jakości oraz trwałość konstrukcji, bardzo krótki czas realizacji budowy około 2-4 tygodni30 lat gwarancjikontakt 604 dalej 940 dalej 591 Link do komentarza
Wieloglin Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #21 Napisano 27 marca 2008 Cytat a jak budowqac dom by był w miare energooszczedny i tani w utrzymnaiu? To samo pytanie chcę zadać. Link do komentarza
Marcyśka Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #22 Napisano 27 marca 2008 Cytat Witam sebo20,ja również przymierzam się do iskierki i też zastanawiam się co i jak zrobić,aby był energooszczędny-na pewno kolektory,myślałam o pmpie ciepła(ktoś mi powiedział,że są dotacje i do domów indywidualnych),moze rekuperator.Problem jednak w tym,ze nie wiem w jakiej technologii go zbudować...tradycyjnej-porotherm p+w,gotowe elementy drewniane,czy innej Pompy ciepła nie są godne polecenia - na zachodzie już odchodzi się od tego sposobu ogrzewania domów. Link do komentarza
Wieloglin Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #23 Napisano 27 marca 2008 A zamiast pompy ciepła kotły? Czy kolektory? Link do komentarza
ebron Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #24 Napisano 27 marca 2008 Cytat Pompy ciepła nie są godne polecenia - na zachodzie już odchodzi się od tego sposobu ogrzewania domów. Odchodzi sie? A u nas taka reklama.....no cóż,to zbyt drogie jak dla mnie,ale pomysł jest. Link do komentarza
ebron Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #25 Napisano 27 marca 2008 Cytat Budownictwo drewniane w systemie prefabrykacji, cena kształtująca się na poziomie około 1600-1800 zł +7% VAT za m2 powierzchni / cena obejmuje materiał, transport oraz robociznę ? elewacja zew. wykończona w 100% łącznie z stolarką okienną, drzwiową, rynny, pokrycie dachowe dachówka Brass itp. / inne zalety to naszej technologii to : możliwość realizacji dowolnego projektu/ dokumentacja w technologii murowanej czy drewnianej, wybrany projekt adoptujemy pod kątem własnej technologii/, ponad 15 letnie doświadczenie na rynku niemieckim oraz skandynawskim, zgodność z normami DIN, certyfikat TUV, gwarancja jakości oraz trwałość konstrukcji, bardzo krótki czas realizacji budowy około 2-4 tygodni30 lat gwarancjikontakt 604 dalej 940 dalej 591 Słyszałam o podobnej technologii,chyba w Muratorze kwietniowym...czy to Państwo?A możliwa jest zmiana pokrycia dachowego? z dachówki na blache? A wewnątrz-czy w cenie jest płyta gipsowa? Link do komentarza
chotomowianka Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #26 Napisano 27 marca 2008 Cytat Odchodzi sie? A u nas taka reklama.....no cóż,to zbyt drogie jak dla mnie,ale pomysł jest. Jak wiadomo do Polski wszelkie nowości na rynku budownictwa pojawiają się później niż na zachodzie - dlatego u nas to nowośc - a tam już nie chcą tego. Może to i dobrze - bo wiemy teraz że te pompy ciepła to nie jest taka rewelacja jak próbowano nam wmówić . Sprzedaż na zachodzie spadła to próbują wprowadzić to na rynek polski. Przynajmniej możemy się uczyć na ich błędach (tych z zachodu). Link do komentarza
ebron Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #27 Napisano 27 marca 2008 Cytat Jak wiadomo do Polski wszelkie nowości na rynku budownictwa pojawiają się później niż na zachodzie - dlatego u nas to nowośc - a tam już nie chcą tego. Może to i dobrze - bo wiemy teraz że te pompy ciepła to nie jest taka rewelacja jak próbowano nam wmówić . Sprzedaż na zachodzie spadła to próbują wprowadzić to na rynek polski. Przynajmniej możemy się uczyć na ich błędach (tych z zachodu). Więc powrót do starego...tak jak prawie ze wszystkim...i w budownictwie Link do komentarza
Agatamin Napisano 27 marca 2008 Udostępnij #28 Napisano 27 marca 2008 Cytat Odchodzi sie? A u nas taka reklama.....no cóż,to zbyt drogie jak dla mnie,ale pomysł jest. Pewnie mają jakieś zalety. Ale Zachód je odrzuciił. Nie można więc liczyć na oszczędności. Link do komentarza
tomatrix Napisano 5 kwietnia 2008 Udostępnij #29 Napisano 5 kwietnia 2008 No przeciez to dom ze sklejki. Uwaga na silne wiatry! Link do komentarza
Kałuża Napisano 8 kwietnia 2008 Udostępnij #30 Napisano 8 kwietnia 2008 Czytałam o domach energooszczędnych dużo gdyż też będę budować dom.Wiem jedno - muszę wybrać projekt domu który ma zwartą bryłę, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła (gdyż przy wentylacji grawitacyjnej ucieka dużo ciepła), dach musi być dość prosty - bez dużej ilości załamań i lukarn - bo tam ucieka też ciepło. Izolacja podłogi i dachu musi być gruba - im więcej wełny i styropianu tym lepiej , ale bez przesady... i uwaga na mostki termiczne - to bardzo ważne. Link do komentarza
milgo Napisano 9 kwietnia 2008 Udostępnij #31 Napisano 9 kwietnia 2008 Cytat Czytałam o domach energooszczędnych dużo gdyż też będę budować dom.Wiem jedno - muszę wybrać projekt domu który ma zwartą bryłę, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła (gdyż przy wentylacji grawitacyjnej ucieka dużo ciepła), dach musi być dość prosty - bez dużej ilości załamań i lukarn - bo tam ucieka też ciepło. Izolacja podłogi i dachu musi być gruba - im więcej wełny i styropianu tym lepiej , ale bez przesady... i uwaga na mostki termiczne - to bardzo ważne. No właśnie. Takie domy budowane pod kątem energooszczędności wyglądają nieszczególnie. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 1 marca 2010 Udostępnij #32 Napisano 1 marca 2010 55 cm w dachu jest OK ale tylko 0.16W/m2xK ściana i 0.15W/m2xK podłoga? Dlaczego nie standard 0.1W/m2xK ściana i podłoga? Link do komentarza
JBZ Napisano 1 marca 2010 Udostępnij #33 Napisano 1 marca 2010 W każdym przypadku należy:1. Wykonać analizę techniczno-ekonomiczną i obliczyć ekonomicznie uzasadnione wartości wsp. U wszystkich przegród tracących ciepło.2. Dobrać parametry izolacji termicznych by wyeliminować kondensację pary wodnej w przegrodach.3. Dobrać systemy i urządzenia grzewcze, cwu i wentylacji, by zainwestowane koszty oraz koszty eksploatacyjne były jak najmniejsze.Innej drogi nie ma! Wymyślanie "z nieba" rozwiązań czy grubości izolacji jest zwykłym szarlataństwem mającym taki sam sens jak trafianie w totka.Jerzy Zembrowski Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 3 marca 2010 Udostępnij #34 Napisano 3 marca 2010 Cytat W każdym przypadku należy:1. Wykonać analizę techniczno-ekonomiczną i obliczyć ekonomicznie uzasadnione wartości wsp. U wszystkich przegród tracących ciepło.2. Dobrać parametry izolacji termicznych by wyeliminować kondensację pary wodnej w przegrodach.3. Dobrać systemy i urządzenia grzewcze, cwu i wentylacji, by zainwestowane koszty oraz koszty eksploatacyjne były jak najmniejsze.Innej drogi nie ma! Wymyślanie "z nieba" rozwiązań czy grubości izolacji jest zwykłym szarlataństwem mającym taki sam sens jak trafianie w totka.Jerzy Zembrowski Kiedyś tak było! Naprawdę! Dziękujemy Panu Zembrowskiemu za tych wspomnień czar. Ale już od 20 lat to historia.Do domów energooszczędnych montuje się niecentralne systemy ogrzewania z mikroprocesorem ASIC w każdym pomieszczeniu – System taki sam i to bardzo precyzyjnie utrzymuje zadaną temperaturę uwzględniając zyski ze słońca czy sprzętów AGD. Gruba izolacja by była skuteczna musi być sucha, więc paroizolacja. Grubość izolacji nie może być dobierana według dzisiejszych cen nośników.Izolacja powinna być na tyle gruba by ekonomicznym była rezygnacja z centralnego ogrzewania. Co pozwoli zaoszczędzić kasę na te ruchy, które zmniejszają zapotrzebowanie budynku. Link do komentarza
KIK - Budownictwo Pasywne Napisano 6 maja 2010 Udostępnij #35 Napisano 6 maja 2010 Propagujemy Idee Domów Pasywnych już od jakiegoś czasu. Po przeczytaniu szeregu wypowiedzi, muszę potwierdzić, że często "budowlańcy" niezbyt chętnie podejmują tematy nowe a wolą wykonywać swoją pracę, wg metod znanych od dziesięcioleci.Jest to zastanawiające, bo Europa zaczyna budować pasywnie coraz dynamiczniej. Przecież my jesteśmy biedniejszą społecznością, więc także i nam powinno zależeć na skutecznym obniżaniu kosztów stałych.Dodatkowym faktem niech będzie to, że materiały potrzebne do wybudowania Budynku Pasywnego są powszechnie dostępne a kompletny koszt postawienia takiego budynku, będzie porównywalny, przy utrzymaniu takiego samego standardu wykończenia. Zapraszam serdecznie do lektury na naszej stronie internetowej www.buduj-efektywnie.pl. Staramy się ją cały czas wzbogacać o ciekawe o przydatne materiały. Mam nadzieję, że pozwoli ona na rozwianie niektórych wątpliwości a w razie potrzeby, zachęcam do skontaktowania się z nami Link do komentarza
AK47 Napisano 26 lipca 2011 Udostępnij #36 Napisano 26 lipca 2011 Cytat chcemy wybudować dom energooszczędny, poszukuje podpowiedzi i osób, które mają jakieś doświadczenie w tym temacie. :cool: Ja również z żoną chcemy wybudowac domek energooszczędny. będzie miał kominek więc dyskfalifikuje go nazwa pasywnego.Podobno więcej kosztuje niż tradycyjny.W moim przypadku zrezygnowaliśmy z kosztów gazu cała kotłownia instalacja piec wraz z przyłączem kominem took 36 tyś zł Zamiast tego moja kotłownia będzie wyposażona w 1000 litrowy bufor z grzałką grzany na 2 taryfie. Koszt ok 5000 zł . rekuperacja z gwc z pcv ok 16 tyś zł wraz z projektem. i wykonaniem. Pozostaje 15 tyś by dołorzyć do dobrych okien i izolacji. Koszt zwykłych okien to 12 tyś zł Okna energooszczędne to w moim przypadku 15 tyś zł.Pozostaje 12 tyś by zakupić większą izolacje . Zamiast 12 cm na scianie będzie 20 na dachu 40cm pod płyta fundamentową 10 plus podłoga 25 zamiast 10. Przy założeniu ok 100 zł za m3 styro grubsza izolacja będzie kosztować ok 6 tyś więcej, niż normalna.Pozostało mi 6 tyś . Tak więc niewiem czy drożej. No i zapomniałem policzyć kosztów budowy kominów wentylacyjnych. Link do komentarza
nie jak pro Napisano 17 sierpnia 2011 Udostępnij #37 Napisano 17 sierpnia 2011 Witam,Dużo można poczytać o budowie domu pasywnego ale czy jest możliwe wykończenie samego np. piętra czy poddasza pasywnie? Link do komentarza
Eksperci Rockwool Napisano 24 sierpnia 2011 Udostępnij #38 Napisano 24 sierpnia 2011 Cytat Witam,Dużo można poczytać o budowie domu pasywnego ale czy jest możliwe wykończenie samego np. piętra czy poddasza pasywnie? Można ale brak w tym uzasadnienia ekonomicznego. Jeśli wykonamy tylko poddasze lub pietro w standardzie paswynym (co i tak bedzie bardzo trudne i ograniczy się do odpowiedniego ocieplenia, więc tylko części standardu pasywnego) to i tak ciepło uciekać będzie nam przez pozostałe przegrody/kondygnacje budynku. Co w rezultacie spowoduje przekroczenie 15 kWh/m2 rok które zakłada budownictwo pasywne.Warto tutaj zwrócic uwagę że czasami nieopłacalne od strony ekonomicznej jest budowanie pasywne gdyż nakłady nie są w stanie się zwrócić. Lepiej jest wtedy zoptymalizować obiekt pod wzgledem optimum w założonym np. 30 letnim okresie użytkowania. Link do komentarza
nie jak pro Napisano 28 sierpnia 2011 Udostępnij #39 Napisano 28 sierpnia 2011 Cytat Można ale brak w tym uzasadnienia ekonomicznego. Jeśli wykonamy tylko poddasze lub pietro w standardzie paswynym (co i tak bedzie bardzo trudne i ograniczy się do odpowiedniego ocieplenia, więc tylko części standardu pasywnego) to i tak ciepło uciekać będzie nam przez pozostałe przegrody/kondygnacje budynku. Co w rezultacie spowoduje przekroczenie 15 kWh/m2 rok które zakłada budownictwo pasywne.Warto tutaj zwrócic uwagę że czasami nieopłacalne od strony ekonomicznej jest budowanie pasywne gdyż nakłady nie są w stanie się zwrócić. Lepiej jest wtedy zoptymalizować obiekt pod wzgledem optimum w założonym np. 30 letnim okresie użytkowania. Dziękuję za odpowiedź. Przymierzam się do adaptacji poddasza w domu jednorodzinnym. Miałem w planie całkowite odcięcie się od pozostałej części domu poprzez właśnie dodatkową izolację plus rekuperator powietrza (o ile jest możliwy na samym poddaszu) i dodatkowe zamontowanie ogniw fotowoltanicznych wspomagających ogrzewanie tegoż poddasza.Czy rzeczywiście nie ma możliwości oddzielenia samego poddasza od pozostałej części domu tak by spełniało wymóg max 15kWh/m2 na rok i miało to także uzasadnienie ekonomiczne? Czy odpowiednia izolacja samego stropu jest niewystarczająca by ciepło nie uciekało przez poniższe kondygnacje?Chciałbym podkreślić, że zależy mi tylko na samym poddaszu - pozostała część domu będzie użytkowana przez inne osoby od których po prostu nie chcę być zależny. Link do komentarza
Eksperci Rockwool Napisano 29 sierpnia 2011 Udostępnij #40 Napisano 29 sierpnia 2011 Cytat Dziękuję za odpowiedź. Przymierzam się do adaptacji poddasza w domu jednorodzinnym. Miałem w planie całkowite odcięcie się od pozostałej części domu poprzez właśnie dodatkową izolację plus rekuperator powietrza (o ile jest możliwy na samym poddaszu) i dodatkowe zamontowanie ogniw fotowoltanicznych wspomagających ogrzewanie tegoż poddasza.Czy rzeczywiście nie ma możliwości oddzielenia samego poddasza od pozostałej części domu tak by spełniało wymóg max 15kWh/m2 na rok i miało to także uzasadnienie ekonomiczne? Czy odpowiednia izolacja samego stropu jest niewystarczająca by ciepło nie uciekało przez poniższe kondygnacje?Chciałbym podkreślić, że zależy mi tylko na samym poddaszu - pozostała część domu będzie użytkowana przez inne osoby od których po prostu nie chcę być zależny. Aby jednoznacznie stwierdzić co jest opłacalne ekonomicznie a co nie należałoby policzyć charakterystykę tego poddasza i założyć wzrost cen w okresie np 10-15 lat. Co do zasady: najpierw ograniczamy straty ciepła, czyli właśnie ocieplenie i rekuperacja, następnie dostarczamy energię z odnawialnych źródeł czyli fotowoltaika, a na końcu podnosimy efektywność wykorzystywanych źródeł energii, czyli np. sprawność systemu opartego na gazie.Mając dane dotyczące zapotrzebowania na energie mozna prosto porównać i zoptymalizować inwestycję. Wystarczy wtedy porównać koszty energii przy założonych cenach (tutaj dobrym dokumentem dot. cen mogą byc dane GUS - Gospodarka paliwowo-energetyczna lub przedstawiona symulacja wzrostu cen w rapocie 6 Paliwo - Termolokata - Inwestycja w ciepły dom cz II). Porównujacv koszty ogrzewania pomiędzy aktualnym i tym zmodyfikowanym obiektem możemy wyliczyć różnicę i porównać ją z ceną dodatkowego materiału.Na rynku sa dostępne programy do liczenia charakterystyki energetycznej, z których można skorzystać bez ich zakupu (wersje testowe, dema etc. - np. BuildDesk Energy Certificate, Certo H, Arcadia Thermo), zatem można to uczynić samemu lub też skorzystać z pomocy doradcy energetycznego lub firmy konsultingowej, która dokona nam wcześniej szczegółowych wyliczeń dot. zapotrzebowania na energię a czasem nawet sama dobierze optymalne wielkosci.Można również dokonać optymalizacji opierając się na audycie energetycznym poddasza z wyliczeniami prostego czasu zwrotu nakałdów inwestycyjnych (SPBT), ale to już trochę bardziej techniczna kwestia wyliczeń i doboru rozwiązań oraz cen materiałów i wykonawstwa - choć i to można zrobić za pomoca ww. programów również samemu Osobiście jestem daleki od przekonywania do uzyskania poziomu 15 kWh/m2rok dla samego standardu. Różnice kosztów pomiędzy 15 kWh/m2rok a 25-40 kWh/m2rok mogą być nieznaczne w porównaniu do różnicy wysokości inwestycji. Link do komentarza
Barbossa Napisano 29 sierpnia 2011 Udostępnij #41 Napisano 29 sierpnia 2011 skoro mowa o gazie, to raczej nie mowa o pasywnym, a energooszczędnym, czego zresztą dotyczy tematjak wyżej Profesjonalista zauważył Cytat Aby jednoznacznie stwierdzić co jest opłacalne ekonomicznie a co nie należałoby policzyć charakterystykę tego poddasza obawiam się, że pasywnego to z tego nie będzie i nie wiem czy warto się w to ładować Link do komentarza
bajbaga Napisano 29 sierpnia 2011 Udostępnij #42 Napisano 29 sierpnia 2011 Jak są takie temperatury na zewnątrz, jak ostatnimi dniami (powyżej 30 stopni) – to aspekt ekonomiczny grubości ocieplenia poddasza, raczej przestaje być podstawowym. Link do komentarza
Eksperci Rockwool Napisano 29 sierpnia 2011 Udostępnij #43 Napisano 29 sierpnia 2011 Cytat Jak są takie temperatury na zewnątrz, jak ostatnimi dniami (powyżej 30 stopni) ? to aspekt ekonomiczny grubości ocieplenia poddasza, raczej przestaje być podstawowym. Ale budynek stoi cały rok a nawet kilkadziesiąt lat Link do komentarza
sklep-lc Napisano 21 marca 2013 Udostępnij #44 Napisano 21 marca 2013 rozwiązania ekologiczne są w tym momęcie coraz lepsze i popularniejsze. sam kożystam z niewielkiego układu paneli zaledwie cztery 130W ale fajnie mi to pracuje i przede wszystkim zasila mi kilka urządzeń 12V które w dzisiejszych czasach można dostać w przystępnej cenie a dodatkowo zasila mi całe oświetlenie LED w mieszkaniu oczywiście taka inwestycja kosztuje ale wiem ze za kilka lat bede miał tą energie juz za darmo. Teraz właśnie planuje stworzenie systemu sieciowego typowo pod napiecie 230V. Z tego co wiem system taki zwraca dsie po kilku latach i zmniejszyc pobór prądu o połowe bo oczywiście nie rezygnuje z energi z sieci energetycznej. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się