Skocz do zawartości

Położenie kostki brukowej


Foryk

Recommended Posts

Nawierzchnia z kostki brukowej współpracuje z podłożem przenosząc na nie obciążenia dynamiczne, zatem jej trwałość w istotnym stopniu zależy od prawidłowo zaprojektowanej i wykonanej podbudowy. Zaleca się wykonywanie podbudowy z materiałów niespoistych na wcześniej zagęszczonym podłożu gruntowym. Jej grubość jest uzależniona od lokalnych warunków gruntowych oraz przeznaczenia nawierzchni.

Tam, gdzie nawierzchnia będzie obciążana wyłącznie ruchem pieszym i rowerowym wystarczy podbudowa grubości 15-20 cm. W przypadku obciążania nawierzchni ruchem kołowym warstwa ta nie powinna być mniejsza niż 30-40 cm.

Należy także uwzględnić warstwę mrozoodporną, której grubość dopasować należy do lokalnych warunków przemarzania gruntu. Projekt nawierzchni winien obejmować też odpowiednie zabezpieczenie przed wodami opadowymi i zapewnić możliwość jej swobodnego odprowadzenia z warstwy mrozoodpornej.

Bezpośrednio pod nawierzchnią z kostki brukowej należy wykonać warstwę podsypki piaskowej grubości 3-5 cm. Do podsypki wykorzystuje się miałki i sypki piasek. Wyrównując podsypkę należy pamiętać o zachowaniu projektowanego spadku poprzecznego oraz o uwzględnieniu ok. 1 cm ponad projektowany poziom warstwy na zagęszczenie.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

A jakich zasad trzeba przestrzegać łącząc kostkę z systemami odwodnień liniowych np. ACO?


Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.

Cytat

Co sprawia, że na kostce brukowej pojawiają się jasne wykwity? I jak je usunąć? A może reklamować towar?



Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"?



"Prawidłowe" to bardzo szerokie pojęcie. Na pewno dobre będzie wypełnienie spoin pomiędzy kostkami specjalną zaprawa żywiczną zapewniająca wodoprzepuszczalność ale też stabilność nawierzchni, brak chwastów i koniec z problemem wnoszenia piasku np. z tarasu do pomieszczeń.
Polecem stronę fugidobruku.pl
Jan Mazurkiewicz Edytowano przez fugidobruku.pl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 9 miesiące temu...
Cytat

Cytat ze strony jednego z producentów kostki Prawidłowe wykonanie spoin między kostkami jest gwarancją stabilności i trwałości nawierzchni Co należy rozumieć pod pojęciem "prawidłowe"?



Są różne zaprawy do fugowania kostki brukowej - polecają żywiczne - ale bardzo drogie.
Ja znalazłam tanią zaprawę Baumit NaturFuge (22zł do 28 zł za 25 kg). Jest to piasek z jakąś substancją zlepiającą, ale nie jest to cement! Po zmoczeniu i wyschnięciu ładnie twardnieje, nie wyrasta na tym trawa, a jest przepuszczalna dla wody. Są 2 rodzaje: do fug wąskich (1-8 mm) i do fug szerokich. Kolor jasny, piaskowy (innych nie ma)
Ja do zafugowania 20 m2 tarasu z drobnej kostki Picola z wąskimi fugami zużyłam tylko 3 worki. Wygląda ładnie - polecam
Nota bene kupiłam aż 6 worków, więc mogę komuś odstąpić za bezcen 3 worki - jeśli sobie odbierze własnym samochodem (Zielonka k/Warszawy)[attachment=11503:Baumit_NaturFuge.pdf]

Baumit_NaturFuge.pdf

Baumit_NaturFuge.pdf

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

To jak ta hurtownia się nazywa gdzie można dostać towar za bezcen icon_biggrin.gif



Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.pl
Ale powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl.
Link do komentarza
Cytat

Ja kupiłam tę fugę (Baumit NaturFuge) po 21,32 zł za opak. 25 kg w sklepie internetowym: http://www.artbud.pl
Ale powtarzam, jeśli ktoś mieszka w pobliżu W-wy i chce 3 worki za darmo (bo mi zostały), to może je sobie odebrać z Zielonki. Przedtem proszę napisać e-mail: teresagor@poczta.onet.pl.




Obecnie ta cena wzrosła do 26,2 w sklepie ARTBUD i 28.89 w sklepie ICMARKET.

Zakup o, którym mowa był bardzo okazyjny. Albo mowa o cenie netto 21,30 (26,20 brutto).
Link do komentarza
Cytat

Pytanie mam o cenę usługi - położenia kostki brukowej i granitowej. Ile płacicie za metr i inne dodatki? ALbo ile powinno się płacić?




Cennik usługi kompletnej jedenj z firm w pobliżu Warszawy - jest juz jakiś punkt zaczepienia.

Tu natomiast cennik samego materiału. Z usługą wychodzi taniej niż towar + usługa oddzielnie.

Tu cena usługi

Proszę wyszukać na stronie sekwencję "Układanie kostki" 6. i 5. pozycja od dołu strony.

Tu jeszcze jeden cennik usług/produktów dla porównania. Ceny zbliżone.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Moje pytanie:
Mam podwórko gdzie leży ziemia polna,kamienista. Zrobiłem murek wokół okna piwnicznego wystający ok.20cm ponad powierznię gruntu na podwórku. Na wysokości tego murku (oczywiście odliczając grubość kostki) chcę ułożyć kostkę brukową. Jak powinienem przygotować podłoże? Jest człowiek, który mi wmawia, że muszę zerwać warstę ziemi, która jest teraz na podwórku i dopiero wysypać piasek lub żwir, tylko ile ja wydam pieniędzy żeby to wykonać? Przecież jak to zerwę to zrobi mi się warstwa 40cm - weź i to wysyp! Czy to ma sens? przecież ta ziemia jest ubita, jak wysypię 20cm piasku lub żwiru to nie wystarczy? Prosze o lojalną odpowiedź. Pozdrawiam!
Link do komentarza
Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.

1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.

2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.

3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.

Czy teraz łatwiej ogarnąć temat?
Link do komentarza
Cytat

Piotrde2806 - to ile korytować, zależy od tego co już masz na placu zrobione.

1. Jeżeli masz gruz albo kamienie wymieszane z gruntem, ubite przez lata, wtedy rozsypujesz tylko suchy beton i w to wbijasz kosteczki. Podnosisz cały plac o 15 cm w górę. Jeśli oczywiście możesz. Często tak nie można ze względu na drzwi i okna do piwnicy.

2. Załóżmy, że masz tylko ubitą ziemię, wtedy potrzebujesz 15 cm na kostkę z suchym betonem plus 10 cm na warstwę nośną z suchego i zagęszczonego zagęszczarką betonu (ewentualnie 15-20 cm gruzu mielonego zagęszczanego zagęszczarką) plus 5 cm piasku na samo dno. Łatwo policzyć, że musisz korytować na 30 do 40 cm.

3. Załóżmy, że całą zimę stoi Ci wielka kałuża na placu, wtedy musisz dodatkowo zrobić meliorację terenu. Zakopujesz dreny. Wodę wyprowadzasz do kanalizy lub do głębokiego dołu drenażowego zasypanego kamieniami/gruzem.

Czy teraz łatwiej ogarnąć temat?



Rzeczywiście kałuża stoi w tym miejscu, ale myślalem, że podnosząc teren i robiąc spadek od domu w głąb podwórka ok.5m pozbędę się tej kałuży a i po kostce woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki. Jeśli chodzi o pkt.1 to dla mnie najrozsądniejsze. Akurat dom postawiony mam w dołku, dookoła teren się podnosi, fundament mam na 60cm, więc chciałem podnieść trochę teren przy fundamencie robiąc spadek w stronę, w mojej sytuacji, lasu.
Jak z tą warstwą ziemi? Należy ją zrywać mimo tego że chcę rozpocząć podłoże pod kostkę właśnie od tej wysokości, która jest teraz?
Link do komentarza
Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach icon_rolleyes.gif
Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

Jeśli tak podoba Ci się rozwiązanie z punku 1, to przynajmniej zrób porządne podłoże w miejscach, w których pojawią się samochody, czasem musisz podjechać czymś dużym i wtedy prawie pewne jest że na takim starym - niby ubitym gruncie - wystąpią odkształcenia od powierzchni, czyli po prostu mogą się pojawić dołki-koleiny, szczególnie po wiosennych roztopach icon_rolleyes.gif
Nie wiem, czy możesz liczyć, że tak po kostce - jak piszesz - "woda ładnie spłynie do rynny, którą planowałem zainstalować na końcu kostki"... woda w dużej ilości przesącza się przez spoiny między kostkami - stąd wykonuje się drenaże pod kostkami. Woda ładnie Ci spłynie, ale po litej powierzchni, np. po asfalcie icon_rolleyes.gif


Bardzo Ci dziękuję za te wyjaśnienia. Postaram się jeszcze dziś wrzucić zdjęcie mojego podwórka. Może z niego da się więcej wyczytać.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Sposób osadzenia elementów odwodnienia liniowego można znaleźć w instrukcji montażu konkretnego systemu. Natomiast biały nalot na kostce jest wynikiem krystalizacji soli zawartej w wodzie gruntowej, rzadziej na skutek związków chemicznych zawartych w samej kostce.



Nalot łatwo usunąć metodą zmywania, a przed ponownym pojawieniem się nalotu zapobiega impregnacja kostki. Producenci z reguły zastrzegają, że na ich wyrobach może pojawić się nalot i nie stanowi to podstawy do reklamacji wyrobu.



Szanowni koledzy, co do nalotów = wykwitów - kwestia ta nie tylko jest regulowana przez producentów lecz przede wszystkim przez obowiązującą w Polsce i Unii Europejskiej normę 1338. Stoi w niej napisane że wykwity są uważane za nie istotne, gdyż nie mają wpływu na właściwości techniczne wyrobu. To tylko w celu sprecyzowania.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...