Skocz do zawartości

plyta fundamentowa a piwnica


Recommended Posts

czy budujac dom na plycie fundamentowej mozna wykonac podpiwniczenie? z tego co czytalem to plyta fundamentowa nie jest polozona gleboko, zdejmuje sie tylko humus, czy jesli chce w swoim projekcie miec mala piwnice musze budowac na lawach czy jest mozliwosc zrobienia tego z plyta fundamentowa? i jeszcze jedno pytanie czy plyta fundamentowa grzewcza to to samo co takie zwykle ogrzewanie podlogowe?
Link do komentarza
Cytat

czy budujac dom na plycie fundamentowej mozna wykonac podpiwniczenie? z tego co czytalem to plyta fundamentowa nie jest polozona gleboko, zdejmuje sie tylko humus, czy jesli chce w swoim projekcie miec mala piwnice musze budowac na lawach czy jest mozliwosc zrobienia tego z plyta fundamentowa? i jeszcze jedno pytanie czy plyta fundamentowa grzewcza to to samo co takie zwykle ogrzewanie podlogowe?




Można i z piwnicą ale zwiekszy to koszty .Trzeba najpierw zrobić odpowiednio głębszy wykop na tej części , wylać tam taka samą płytę na tej części gdzie będzie piwnica ,wymurować ściany do wysokości płyty pod resztą budynku ,zaizolować ściany ,Płyta oprze się w części piwnicznej na ścianach -będzie też stropem.Pozostanie nie zabetonowany tylko prostokątny otwór na klatkę schodową.Oczywiście zbrojenie oraz grubość płyty w miejscu piwnicy będzie inne i inaczej przebiegać .Nie polecam pod częścią piwnic wylanie ław -może to zaburzyć równomierne osiadanie budynku.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
A ja mam w związku z płytą fundamentową w odniesieniu do piwnicy inne pytanie. Z tego, co się zorientowałem, to lawy fundamentowe powinny być umieszczone poniżej poziomu zamarzania gruntu. Z tego, co wiem, na moich terenach jest to głębokość ok 12-130 cm. Mieszkam również na terenach objętych ryzykiem wystąpienia ruchów tektonicznych związanych z eksploatacją wyrobisk podziemnych. W związku z powyższym doradzano mi wykonanie płyty fundamentowej wzmocnionej.
Czy - biorąc pod uwagę powyższe, mój tok myślenia jest zasadny?:
1. Jeśli dom ma być wzniesiony na płycie fundamentowej położonej na ławach fundamentowych położonych na głębokości poniżej poziomu zamarzania gruntu, a więc poniżej 140 cm, a zgodnie z projektem podłoga parteru ma być umieszczona 40 cm ponad gruntem, to może warto dołożyć dwie warstwy bloczków betonowych i pozyskać dzięki temu sporą powierzchnię gospodarczą?
2. Mógłbym przenieść do piwnicy kotłownię i zrobić tam pralnię, a może i garaż podziemny?
Wydaje mi się, że w takim układzie koszt nie byłby aż tak wysoki?
Tylko nasuwa mi się pytanie w tym wszystkim, czy naprawdę muszę tak głęboko umieszczać płytę fundamentową?
Czy mój tok myślenia jest dobry?
Proszę o poradę
Link do komentarza
Cytat

A ja mam w związku z płytą fundamentową w odniesieniu do piwnicy inne pytanie. Z tego, co się zorientowałem, to lawy fundamentowe powinny być umieszczone poniżej poziomu zamarzania gruntu. Z tego, co wiem, na moich terenach jest to głębokość ok 12-130 cm. Mieszkam również na terenach objętych ryzykiem wystąpienia ruchów tektonicznych związanych z eksploatacją wyrobisk podziemnych. W związku z powyższym doradzano mi wykonanie płyty fundamentowej wzmocnionej.


Płyta fundamentowa na licencji Legalett nie wymaga posadowienia na głębokości wymaganej dla tradycyjnych fundamentów liniowych, płyta jest sadowiona na poziomie gruntu z ewentualnym podniesieniem w wypadku gdy poziom wody gruntowej jest płytszy niż 1,0m ppt.

W szczególności rozwiązanie takie jest idealne w wypadku budowy domu na terenie szkód górniczych lub w strefach zagrożonych sejsmicznie [jest popularna np w Japonii].
Cytat

Czy - biorąc pod uwagę powyższe, mój tok myślenia jest zasadny?:
1. Jeśli dom ma być wzniesiony na płycie fundamentowej położonej na ławach fundamentowych położonych na głębokości poniżej poziomu zamarzania gruntu, a więc poniżej 140 cm, a zgodnie z projektem podłoga parteru ma być umieszczona 40 cm ponad gruntem, to może warto dołożyć dwie warstwy bloczków betonowych i pozyskać dzięki temu sporą powierzchnię gospodarczą?


Firma Legalett wykonała w Polsce kilkanaście płyt fundamentowych zagłębionych nawet 2,5m w gruncie, należy jednak zaznaczyć, że w wypadku szkód górniczych płyta musi obejmować całość rzutu budynku, w tym ewentualne filarki pod konstrukcje daszków, balkonów czy nawisów.
Cytat

2. Mógłbym przenieść do piwnicy kotłownię i zrobić tam pralnię, a może i garaż podziemny?
Wydaje mi się, że w takim układzie koszt nie byłby aż tak wysoki?
Tylko nasuwa mi się pytanie w tym wszystkim, czy naprawdę muszę tak głęboko umieszczać płytę fundamentową?


Jak już na początku odpowiedziałem - płyta Legalett [jako jedyne tego rodzaju rozwiązanie] nie wymaga wykonywania żadnych wykopów - jedynie usuwa się wierzchnią warstwę humusu i bezpośrednio na gruncie rodzimym umieszcza się podsypkę z pospółki i styropian.

inż. Mats Mattsson
Link do komentarza
Dziękuję za odpowiedź.
Muszę tu powiedzieć, że nie chodziło mi o płytę fundamentową jako taką, a o niewielkie koszty wybudowania piwnicy w moim - opisanym wyżej przypadku. Wyszedłem z założenia, ze skoro muszę i tak postawić dom na płycie, to dołożenie dwóch - trzech warstw bloczków betonowych i wykonanie odpowiedniego dla piwnic zabezpieczenia przed wilgocią i odpowiedniej izolacji termicznej, jest kosztem porównywalnym z dobudowaniem garażu, na który trzeba zużyć podobną - jeśli nie większą ilość materiału. Przy założeniu oczywiście, że w podpiwniczeniu znajdowałby się garaż.
I w tym miejscu właśnie nasunęło mi się pytanie, czy mój tok myślenia jest dobry? I czy rzeczywiście te koszty mogą być porównywalne zarówno pod względem kosztów wybudowania takiego rozwiązania, jak i kosztów późniejszej eksploatacji.
Link do komentarza
Cytat

Dziękuję za odpowiedź.
Muszę tu powiedzieć, że nie chodziło mi o płytę fundamentową jako taką, a o niewielkie koszty wybudowania piwnicy w moim - opisanym wyżej przypadku. Wyszedłem z założenia, ze skoro muszę i tak postawić dom na płycie, to dołożenie dwóch - trzech warstw bloczków betonowych i wykonanie odpowiedniego dla piwnic zabezpieczenia przed wilgocią i odpowiedniej izolacji termicznej, jest kosztem porównywalnym z dobudowaniem garażu, na który trzeba zużyć podobną - jeśli nie większą ilość materiału. Przy założeniu oczywiście, że w podpiwniczeniu znajdowałby się garaż.
I w tym miejscu właśnie nasunęło mi się pytanie, czy mój tok myślenia jest dobry? I czy rzeczywiście te koszty mogą być porównywalne zarówno pod względem kosztów wybudowania takiego rozwiązania, jak i kosztów późniejszej eksploatacji.



Ja mieszkam w domu w większości podpiwniczonym.
Na poczatku biłem się z myślami o kosztach podpiwniczenia. A rzeczywiście są one spore, chociaż cena m2 piwnicy jest dużo niższa niż całego domu.
Nie chodzi tu o parę warstw bloczków, dodatkowego styropianu itp. Koszta zaczynają się przy wykończeniu (tynkowanie, kafelkowanie, gniazdka itp. Poza tym w piwnicy dałem też ogrzewanie podłogowe (z którego de facto nie korzystam-stała temperatura). Jeśli nie będziesz ogrzewał, możesz mieć tynki tanio, dasz tanie kafle to się nawet nie zastanawiaj.
Większość moich pobudowanych znajomych pluje sobie w brodę, że nie podpiwniczyła chociaż częściowo.
Mam w piwnicy cztery pomieszczenia: w jednym stoi pompa i oprzyrządowanie do podłogówki, w drugim pralniosuszarnia (do której wlatuje brudne pranie przez zsyp z łazienek z piętra) i zapasy, w trzecim mój pokój odsłuchowy wyłożony gąbkami i dywanami, w czwartym pod schodami resztki z budowy (kafle styropiany, stare wózki, kleje itp)

Poza tym piwnica jest b. dobrym izolatorem dla płyty, którą chcesz zastosować i na pewno niskim kosztem podnosi znacząco i funkcjonalnie wartość nieruchomości.
Moja rada jest taka, jeśli starczy Ci finansów to rób piwnicę kompleksowo od razu, jeśli nie to podpiwnicz częciowo lub całościowo, a wykończysz sobie później.

Pozdrawiam
Kadafi
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Mam jeszcze jedno pytanie: Czy pod płytą fundamentową robi się również ławy fundamentowe, czy tylko stopy? Czy na ewentualnych lawach fundamentowych robi się również fundamenty do wysokości płyty fundamentowej? Zaznaczam, że chodzi wciąż o płytę fundamentową, stanowiącą jednocześnie podstawę podpiwniczenia i położoną poniżej 160 cm pod pow. ziemi.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...